måndag, februari 26, 2007

Perfume

och föresten tyckte jag inte att Parfymen var en jättebra film.
Den är bra, vackert filmad och så är den baserad på en av mina absoluta favoritböcker

men efter filmen är jag inte så övertygad. Jag är inte charmad, inte tillräckligt för att se den en gång till, inte tillräckligt för att säga till någon "den här filmen måste du se" men tre utropstecken efter. Jag är långt ifrån att vilja ha den när den kommer på dvd. Den fastnar inte hos mig, även om den är snyggt gjord. Den är alldeles för tam.

Skådisen, namnlös och hyfsat ful, gör ju inte en jättestor insats. Han sniffar lite med näsan, ser korkad ut och går runt med munnen öppen. Det är de sista tio minuterna i filmen som man anar en personlighet bakom sniff-sajkot.

Så mitt tips, läs boken först. Eller, läs bara boken.

Etiketter: ,