måndag, juli 24, 2006

Ankor är vita

Det här är min första lediga dag och jag vaknar klockan sju, stiger upp nångång efter åtta - för jag vägrade gå med på att jag var vaken utan blundade och försökte drömma men det funkade inte, och det var så kvavt att jag bara blev störd och sparkade ner täcket på golvet med en irriterad fnysning och lade en tröja över huvudet för att stänga ute solhelvetet.
Men sen var jag tvungen att gå till fittdoktorn, pardon my language, och det var väl ungefär lika trevligt som vanligt. . Vid lekparken i stadsparken gick en flicka i röd klänning och var bekymrad över att duscharna ser ut som blommor "Kommer det vatten ur dem, mamma?" och pekade sen på grågässen som sneglade på oss förbipasserande med ilsken blick medan de fortsatte bajsa ner gräset. "Det är ankor!" säger den utbota oupplysta mamman och jag funderar på att blogga om skillnaden mellan änder, gäss och ankor och skillnaden mellan fiskmås och trut men det är för varmt och klockan är inte ens halv elva.

Jag skrev in mig på arbetsförmedlingen igen och hämtade ut biljetten på stationen. Tyska turister anländer och möts av en svensk kvinna med krullig hatt Welcome to Örebro! Next time you are here we´ll do Stockholm! Hennes engelska är sämre än min och jag känner svetten rinna längs med ryggraden och kittlar. We´ll do stockholm låter som om de tänker ha sex med staden. I alla fall i mitt huvud. Men det är för varmt för att jag orkar le åt det då.
Hos tant doktorn lämnade jag en svettfläck på pappret och betraktade den med en lätt bekymrad min innan hon slet bort pappret och det var meningen att jag skulle ta på mig trosorna igen. Hon var lite svårpratad och hade en blomma i sitt fönster som hon borde klippa ner men det sa jag ju inte utan svarade snällt på hennes frågor om mitt sexliv och som vanligt i sådana situationer vill jag brista ut i något helt opassande "Du då, berätta om ditt sexliv!" men jag är för blyg och vet inte hur jag skulle hantera konsekvenserna.

...och när jag kommer hem gör jag fynd i frysen i form av isbitar och dricker mig mer törstig på aspartamspäckat isté.