fredag, april 07, 2006

vilse

Tydligen blir en del glad av att se mig eftersom de ler mot mig. Det kanske är alla färgerna, vilket är underligt eftersom jag inte är SÅ jävla färgglad, jag skulle hellre kalla mitt färgval "blygsamt komponerat". Men det är kvinnor som ler mot mig och nickar en hälsning när jag går mot USÖ och på ren impuls ska lämna in min journal direkt till dietisten istället för att posta den.
Inne på USÖ ärjag vilse. Jag hittade när jag gick där när jag var mellan 6 och 13 år och var där varje vecka med allergier och fan vet allt som var fel på mig. Nu är jag bortkollrad, jag kollar skyltarna, chansar. Jag hoppar bokstavligt talat högt när hissen säger "ANDRA VÅNINGEN!" med kvinnoröst rätt in i örat på mig. Scary hospital. Och sen den där lukten, den där hemska hemska lukten som finns överallt, desinfektionsmedel, sjukdom och något mer, något sött underliggande. Som ruttet kött.
Jag lämnar min journal och går snabbt iväg igen, ner på stan, köper en pocketbok som jag egentligen inte vill ha men jag behöver nått litet mot smärtan, och där jag går i motvinden på Olaigatan tänker jag "Nu kommer jag få grus i ögonen. Eller ont i halsen. Det gör ingenting".
Någonstans ovanför mig flyger en helikopter och när jag ser en fet kille med alldeles för stora hörlurar känner jag att alla människor är lika ensamma som jag, eller mer

4 Comments:

Blogger Peter Madison said...

Tack för den!! Fick just en grym flashback från barndomen.... Finns ingen vidrigare lukt än sjukhusdoften..... Var stamkund på öron/näsa/hals.......

07 april, 2006 22:22  
Blogger vandrarvild said...

jag var ständigt inne och kollade synen, öronen och hade en allergi som jag fick sprutor emot; värsta försökskaninen, men det funkade. men jag var en jävel på att köra rullstol där ett tag, vilket var det enda man kunde göra när man väntade på resultat och provsvar och sånt... men den där lukten, eeeew!

08 april, 2006 12:00  
Blogger Peter Madison said...

Jupp, håller med! Nu när hela världen håller på å bli artificiell.....så borde de ju gå å fixa fram lite sterilvätska som luktar....tja, våt sommarasfalt.....! eller nåt......

08 april, 2006 15:14  
Blogger SoulEvolver said...

Snyggt paketerad slutkläm. Me like!

Så är det ju... fast ändå inte. Om inte ensamheten fanns skulle vi ju lksom inte heller förstå och uppskatta eller ens förnimma den där sälla gemenskapen vi ändå kan känna med andra.

08 april, 2006 19:55  

Skicka en kommentar

<< Home