torsdag, augusti 10, 2006

Vendetta

Jag fortsätter på det där med rädslan. Igår såg vi nämligen "V för Vendetta" och jag tyckte faktiskt den var jäkigt bra. Jag hoppas att ingen missar alla referenser till judeutrotning och koncentrationsläger som dyker upp hela tiden, samt referensen till Tv-serien V givetvis. Men det är rätt svårt att inte se.
Jag kommer helt klart att se den filmen igen, för budskapet är solklart. Ge inte efter för rädsla. Se mönster i det som sker. Förena eder! Bevakningskameror och chip under huden, sändare i mobilen, redigerade nyheter, mediahets, homofobi, you name it. V för vendetta är ingen framtidsfilm. Vi är redan där.

Jag beklagar dem som bara ser den som en 'kul actionrulle' eller vad de nu kan tänkas säga.
Fattar man inte den här filmen borde man A clockwork orange-matas - för även jag kan bli det monster som jag vill krossa...

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

överflödig kommentar men kan inte låta bli att påpeka det uppenbara, att ditt språk är helt skönt att läsa.

10 augusti, 2006 20:45  
Blogger vandrarvild said...

Ah, vi sprang om varandra där. Men tack! :)

10 augusti, 2006 21:04  
Anonymous Anonym said...

V for Vendetta är så mycket, har sett filmen flera gånger och ser den gärna igen.
När ska alla vi sätta på oss vita maskar och bege oss mot en bättre värld?
Fler borde se filmen.

11 augusti, 2006 10:56  
Anonymous Anonym said...

De referenser som du pekar på missade jag helt, däremot upptäckte jag BLAND ANNAT en massa referenser till buddhism, gurus, pånyttfödelse, livskall, att genom orättvist och meningslöst lidande kristalliseras till att bli en bättre människa o.sv. Så det verkar som att man ser det man själv har fokus på för tillfället ;)

13 augusti, 2006 04:07  
Blogger vandrarvild said...

Samira: Ja, jag ska absolut se den fler gånger!!!!

K-kvinnan: Jomen, nu när du säger det så tänker jag ju på det med, men jag tänkte mest på det här övervakningsamhället som vi är på väg in i, att filmen är en rejäl känga till sådana saker. Men jo, kristallisering genom 'lidandet' såg jag ju med :)

14 augusti, 2006 12:01  
Anonymous Anonym said...

Wonderful and informative web site. I used information from that site its great. » » »

05 februari, 2007 13:08  

Skicka en kommentar

<< Home