lördag, augusti 12, 2006

Störig Självhjälp

Boken jag läser just nu "Kvinnor som tänker för mycket" av Susan Nolen Hoeksema, är ju sådär pedagogiskt uppbyggd som amerikanska självhjälpsböcker alltid är:
Exempel på problem som någon haft och sen en lösning, och ett nytt problem med en ny person och lösningen.

Och så långt funkar det för mig om det inte vore så att kvinnorna i varenda exempel beskrivs med hur de ser ut, inte vad de gör eller tror på. "Catherine är en attraktiv slank kvinna med långt böljande hår i 35-årsåldern som alltid hamnar i situationer där hon tänker...". eller "Megan är en vacker ung kvinna som studerar ekonomi på universitetet".
Jag antar att författarinnan vill nå ut till kvinnor, vill att de ska kunna identifiera sig med de exempel som ges men ärligt talat, sedan jag upptäckte att utseendet tydligen spelar väldigt stor roll så är det allt jag ser i boken.
Jag stör mig som fan på det och ta daaa, självhjälpsboken kan inte hjälpa mig vidare mycket. Ska jag stryka över de rader jag stör mig på bara, och börja från början?
Själv kan jag absolut inte identifiera mig med de där exempel som ges, för alla är på olika sätt väldigt framgångsrika. "Felet" på dem är att de tänker för mycket, grubblar sönder saker och skäller på sig själv efteråt för att de är paranoida. Som vilken trebarnsmamma eller arbetslös som helst då. Men några sådana har jag ännu inte hittat exempel med.

Men fan, jag läser väl vidare då.
Sen ska jag moffa i mig strange-norrellboken innan den ska vara återlämnad till bibblan.