fredag, augusti 11, 2006

begravning

Jag har varit med om saker som känts underliga. När något bara känns fel och bakvänt.

Men inte tidigare något som känts så underligt som att ta ut Isidors lilla kalla kropp ur plastpåsen* och försöka peta bort de fågelfrön som satt fast runt näbben och på de små fötterna. Att sedan linda in honom i linnetyg och lägga honom i en kartong för frakt till skogsgläntan kändes hur underligt som helst. Han såg ut som om han låg och sov, med den ena vingen lite utbredd under sig och fötterna tätt intill kroppen, huvudet lite på sned och ögonen slutna.
Det såg ut som en vilsamt dödsögonblick i alla fall, och det är en av sakerna som tröstar mig.

Jag visste ungefär var jag ville begrava honom och E och jag hittade ganska snart en glänta ute i skogen vid Oset där jag satte igång att röja lite gräs och gräva en grav. E grävde vidare medan jag letade sten att lägga ovanpå, men jag hittade ingen så det är det jag ska tillbaka ut i skogen för att göra om ett tag. Jag vet inte varför, men det är det enda som känns rätt, att markera graven genom att lägga stenar ovanpå den, som i gamla tider.
Och på vägen hem inser jag snabbt varför jag alltid plockar upp stenar som jag får ögonen på, olika stora stenar, i olika former. Inte för att jag tänkt lägga dem på Isis grav, men ändå känns det sammankopplat: Jag samlade stenar till ett outtalat syfte, och nu ska jag använda dem till graven.

Att lägga ner honom i marken fick mig att gråta. Att ösa jord ovanpå den lilla, till synes sovande, kroppen fick mig att fortsätta gråta. Jag sa "Hejdå Isis" och så var han övertäckt: Torr ljus jord ovanpå turkosa fjädrar och sen gräsplätten på plats igen. Kroppen är begravd men känslan och minnet behåller jag ett bra tag till.


*Mina föräldrar har inte samma syn på djur som jag själv och placerade alltså honom i en plastpåse i frysen i väntan på att jag skulle komma hem

7 Comments:

Blogger crrly said...

KRAM.

Beklagar sorgen, jättejättejättemycket. :(

11 augusti, 2006 17:56  
Blogger crrly said...

Usch, nu har jag läst ikapp, gud, så jävla sorgligt. Lilla Söt-Isis. :(





Jagsom tänkte kika in och ge dig en länk: http://aequinoxia.blogspot.com/2006/08/mn-som-nstan-skulle-kunna-omvnda-mig.html

Och: Välkommen till Skåne!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I år blir det ju iaf, om man ska se det positivt!! :)

11 augusti, 2006 18:04  
Blogger crrly said...

Länken blev dum, försöker igen:

http://aequinoxia.blogspot.com/2006/08/
mn-som-nstan-skulle-kunna-omvnda-mig.html

11 augusti, 2006 18:05  
Blogger Peter Madison said...

Vill absolut inte på något sätt förta din sorg men bara så du vet så lägger vi ju in våra nära och kära i "frysboxar" på bårhusen oxå.... Så dina föräldrar ville nog bara väl.
Väl?

11 augusti, 2006 21:13  
Blogger vandrarvild said...

Crrly: Mmm, det känns helt underligt att inte bara kunna hämta hem honom som vanligt när jag kommer hem igen. Men nu har han en fin gravplats i en skogsglänta och jag får väl ha en tid för sorg. även om han, som en del säger, "bara var en fågel"...

Madison; jag veeet, men att tina upp sin fågel på väg till hans begravning kändes så jäkla sjukt.

11 augusti, 2006 21:55  
Anonymous Anonym said...

Very nice site! » »

04 mars, 2007 23:35  
Anonymous Anonym said...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it Adult toy store in sacramento Hustler big penis

09 maj, 2007 21:44  

Skicka en kommentar

<< Home