onsdag, maj 17, 2006

abort eller inte

Jag hakar på Kapten P om aborter.

Kapten P beskriver det så bra, att motståndet till aborter "härstammar från en unken bild av att kvinnan ska vara ett kärl för männens säd".
För det är så det är. Rätten till liv ifrågasätts men vad blir det för liv om man är ovälkommen. Vad är det för liv de hävdar måste finnas kvar? För att en påstådd gud sagt det? Vems gud är det de talar om?
Det är märkligt, för min gudinna/gud har sagt till mig att det är mitt eget val, min egen kropp, mitt liv.

Jag är inte ett kärl för inskränkthetens visioner om ett maktfullkomligt samhälle. Kvinnor i alla åldrar är inte en soptunna för mäns sperma. Att ens ifrågasätta rätten till abort visar på att en grundsyn i samhället där varje motståndare har en vilja av att vara diktator och envåldshärskare, för deras skräck över att människor gör som de själva vill är enorm. En grupp människor som inte kan styras helt är inte revoltörer. De är fria.
Klarar abortmoståndarna själva av ifrågasättning, eller kommer de dragandes med sin gud igen, en som hotar med synd och helvetet om man inte stryker honom medhårs?

Jag skulle vara bland de första att utföra illegala aborter om det skulle gå så långt att människorna inte längre får bestämma över sina egna kroppar och sin egen framtid.
För livet finner alltid en väg ut.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra sagt! En kvinna ska själv få välja om hon vill sätta barn till världen eller inte.

17 maj, 2006 13:25  
Blogger vandrarvild said...

Ja, naturligtvis! En del säger "Det där är en svår fråga" om aborter, men jag tycker det är bland de enklaste faktiskt

17 maj, 2006 15:12  
Anonymous Anonym said...

Jag går hellre steget längre och vill att folk inte ens ska sätta sig i den situationen.. ingenting är bra med abort, förutom att man inte är gravid längre.. men man behöver ju inte se till att bli det heller... för majoriteten som gör aborter är inte våldtäktsoffer och andra som "inte kan hjälpa det". Men klart.. man ska bestämma över sing kropp.

17 maj, 2006 16:06  
Blogger vandrarvild said...

Samira: Jo, det är klart att jag förespråkar kondomanvändning och skydd framför att man ska använda abort som preventivmedel. Man måste ju ha nån slags sinnesnärvaro och fatta att sex kan leda till graviditet. Men kvinnan är ju inte ensamt skyldig för att hon är den som blir gravid, men skuldbeläggandet hamnar ju onekligen alltid hos henne, och inte hos mannen, och det är kvinnan som får ta skiten för aborterna hon gör eller har gjort. Inte blir någon arg på en man för att hans flickvän eller ex tog bort hans barn.

17 maj, 2006 16:30  
Anonymous Anonym said...

Du har så rätt, däremot har jag aldrig hört att någon i min omgivning blivit bemött på det sättet.
Men jag har förmodligen bara tur där.
Det jag tycker är dåligt är att folk, som är mer kända än du o jag, är emot abort för att det är en kostnadsfråga... C'mon.. finns fler saker som kostar landet mer som kan tas bort först. Varför inte höja kostnaden för abort också... så kanske fler kvinnor och män tänker efter.

17 maj, 2006 18:55  
Blogger vandrarvild said...

Jamen, om man höjer priset på abort så råkar ju alla de som inte har så mycket pengar ännu mer illa ut. Människor kommer ju inte sluta ha sex för att det kostar mer med en abort. Snarare är det väl så att de illegala aborterna kommer öka. När jag fick mitt missfall för två år sen kostade det mig 700 kr, 350 kr för ett besök på kvinnokliniken och sen 359 kr för själva skrapningen, och lever man på soc är det _många_ veckors mat. Att höja priset kommer ju inte hjälpa någon mer än att aborter blir ett lyxproblem som bara de rikare har råd med. Jag tycker det ska vara gratis men att man samtidigt måste höja medvetenheten hos människor och få bort den är pinsamma stämpeln som sexrådgivning har nu. Eftersom kidsen har sex i allt längre åldrar måste man ju ut i skolorna redan i fjärde klass och ta död på alla underliga myter som florerar och alla de 'ikoner' som skapas via mediabruset.

17 maj, 2006 19:41  
Anonymous Anonym said...

Men det kostar så mkt för du är vuxen... när jag gjorde abort kostade det mig 200kr.
Jag vet inte vad som är lösningen vet bara att det är ett i-landsproblem.. finns mkt viktigare saker att fundera på... enligt mig i alla fall.
Sen betalar nog soss det åt en.. alla andra läkarbesök jag varit på under min sossperiod har de betalat.

17 maj, 2006 20:15  

Skicka en kommentar

<< Home