söndag, juli 31, 2005

Dåkktor Pill och maskulina utövanden

Nyss luktade jag korv. Tack Duschen och figs and olive-tvålen och schampo och balsam, nu är jag ren som en nyponros och har JORDENS jävla mensvärk. Det går över, jag är van, jag hade en smärta tusen ggr värre än detta efter mitt missfall och överlevde. Jag överlever alltid.

Om män hade haft mens hade det inte existerat mensvärk eller pms-skämt. Då hade män fått extrapengar varje månad för att ha råd med mensskydd och de hade stolt gjort det till ett Bastuklubbsämne "Droppar det Blod från snoppen? JAJAMÄNSAN!" hade deras slogan varit på Apoteksskyltarna, med en stolt blodig penis på skylten. För män trycker minsann inte ner något hos sig själva.

Jag har varit med om en patriarkal grej i helgen: Fotbollsturnering. Några hundra grabbar och män som ylar maskulina smeknamn till varandra och jagar en rund sak i skinn. Sen; 20-talet kvinnor som tittar på och utstöter upphetsade rop när den runda skinnsaken med våld tvingas in i en fyrkant av nät. Alla jublar och ser glada ut.
Det är sport det, damer och herrar.
Sport.
Sport upptar säkert över 70% av all sammanlagd sändningstid på alla medier.
Det är sport som gör att andra program på teve uteblir. Sällan uteblir sport på teve för att miljoner människor dör av svält i Afrika eller en orkan dödat 3000 pers i Asien; bara om svenskar är inblandade och dödade i samma svält eller orkan.

En svensk räcker inte. Det måste vara minst tre. Helst en familj. Eller en pappa som har familj hemma som väntar.

Men 3000 pers i Asien är inte lika viktigt som att låta testosteronet flöda in genom så många teverutor som det bara går.
För det är sport. Det är mestadels män som sportar. Det är män som äger tevekanalerna.Närmare bestämt tre eller fyra män som äger all media i världen.
Då är det lätt att få fram 'ointressanta' saker som livmoderscancer och kvinnomisshandel.

Tack gode gud för dåkktår Pill i alla fall. Han är käck och fin han. Och går alltid ut med sin fru från varje teveprogram.
Har inte hon ett eget liv att leva, utan måste hon vara SÅ jävla uppfukkad att Dåkktår Pill är hela hennes värld? För att det ser bra ut i teve med en dedikerad hustru vid den framgångsrike makens sida.

Jag avskyr Dåkktår Pill. Han kan torka sig i arslet med sina 'goda råd'. Nån borde analysera honom. Eller intervjuva hans hängivna hustru om HENNES inre önskingar och egen vilja. DET är teve jag vill se!