onsdag, juli 27, 2005

världen går under


H E R R E G U D S Å O I N T R E S S A N T !


Var nyss inne på en blogg som Skugge tipsade om i sin blogg
och då surfar jag (trots min vanliga lathet) in på andra sidar på samma blogg-'portal' och där är det tjejer som med feminint rosa bakgrund och flickig sidoattribut visar kläder de vill ha. Som lagt in bilder på de kläderna och på Paris Hilton och säger " är hon inte fint smal?" och " kolla vilket snyggt bälte!".
Och sen skriver de inte mer än så.

Plötsligt inser jag att det här är anledningen till min blogg-lathet.
Jag vet ju att jag kommer att råka på hiskeligt många berrabrudar som snackar bantning och kläder och sin senaste GUCCI-väska. Som pratar om hur FETA de blivit efter att ha ätit en avocado för avocado är en fet (nöt) grönsak och hur hemskt det är för deras framtid på dejtingmarknaden. Som hellre låter andra tänka åt dem än gör ett tafatt försök själva.

Och samtidigt inser jag att jag låter dem göra det: jag väljer att inte läsa det, jag kikade in, och den korpen kraxar 'nevermore'.
Här i min värld har jag i alla fall hyfsat många tänkande människor. Underbara smarta människor som man alltid kan prata vettigheter med. Som förstår att allt är upp och ner ibland men de vänder en gärna rätt.
Det är tryggt, för då går världen inte under när en nagel går av eller en finne visar sig precis innan Den Stora Utekvällen.

Jag vill inte vara den som alltid säger att människor är korkade, men VAD I HELVETE är det för fel på saker och folk och tankarna numera? Vad hände med visionerna och storslagenheten och de stora kvinnliga filosoferna?

I rest my case