tisdag, april 10, 2007

mutor

Vad mutar man bäst uteliggare med för att de ska avlägsna sig från platsen dit man planerat en framtida plåtning?
Käk, cigg, en filt, alkohol?

Killen som bodde där i ett pappers- och skynketillverkat tält började nämligen skrika åt oss så snart vi kom i närheten, måttligt road av vår närvaro och inte så lite aggressiv. Sen satte han sig på huk, drog upp tröjärmen och började pilla med något i sitt armveck... så vi hade ingen större lust att försöka prata med honom då, men vi tänkte ändå vara där när vi ska plåta.

Så en än gång måste jag ifrågasätta mina ännu inte väldigt genomtänkta kunskaper om uteliggare. Givetvis förstår jag att alla uteliggare inte knarkar eller super skallen av sig och att ta det för givet är ju bara sorgligt. Att muta killen med sprit känns inte riktigt moraliskt försvarbart, jag ger honom hellre frukost(eftersom vi ändå ska ha cateringkäk på plats) och nått att värma sig med, om det nu blir en filt eller en tröja.


Sedan när jag pratar om det så verkar de flesta ta det som en självklarhet; uteliggare är hemlösa för att de strulat till det för sig och ingen ville hjälpa dem, allra minst de själva. De har nått botten och kommer frysa ihjäl i ett hörn eller bli ihjälslagna.
I moderaternas(eller 'det nya arbetarpartiet', något som jag inte kan säga eller skriva utan att sätta ett bittert skratt i halsen) sverige finns inte plats för hemlösa, socialfall och lågavlönade. Dags för en liten utrensning igen kanske? De med fel inkomst får duscha i finfin gasdusch?
Jamen, det är ju lysande. Sparka på den som ligger. Imorrn ska jag kontakta Aluma och fråga om de behöver skribenter(i sveriges tredje största stad där studenterna skriker efter sommarjobb. Hm...)

Etiketter:

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Idag har jag sysslosatt mig med att läsa din blogg. Hela din blogg alltså. Nästan. Fast dit jag har hunnit nu verkar inte vara där du är är nu, så jag ska med spänning läsa vidare när mer tid finnes. Och jag ville egentligen bara säga att jag blev så glad över att läsa hela din blogg. Jag fick en sån känsla av samhörighet(nej jag menar inte stalker-samhörighet) men mer att vi människor där ute är ganska nära och lika ändå. Man är inte så ensam (om sin ångest, sina tankar, sina åsikter osv.) som man tror, det blev jag så upprymd över! Och kul att du länkade till mitt inlägg om inredning som sjukdom tidigare!

10 april, 2007 20:49  
Blogger vandrarvild said...

Oj, nästan HELA min blogg! Nej, jag tar det knappast som stalkervarning, det är ju jättekul att du känner en samhörighet och beröringspunkter. Men jag vet att min blogg växlar rätt mycket efter hur jag mår och så, men det är ju MIN blogg, som jag säger till folk. :)
Man är aldrig så ensam som man tror man är. Men när man är nere så känner man ju sig hela avskuren från resten av världen och att skriva då är ett bra sätt att få lite perspektiv på saker.

läste du från början eller började du med nuet och gick bakåt? Nyfiken bara.

Klart jag länkar, det var ju ett jättebra inlägg!

10 april, 2007 22:27  
Blogger K said...

bra skrivit!

10 april, 2007 22:46  
Blogger Mr K said...

Alla verkar sparka neråt.
Känns inte som om det kommer bli bättre under de "nya" Moderaterna...

10 april, 2007 23:43  
Anonymous Anonym said...

Jag började från början och jag är någonstans under 2006 nu, det börjar närma sig nuet. Du har ju skrivit massor! Men det tror jag du är medveten om :) Jag skulle ju inte läsa om jag inte gillade det jag läste!

11 april, 2007 11:39  
Blogger vandrarvild said...

Epithimia: tackar :)

MrK: nej, det verkar ju inte som det. Jag tänker demonstrera med vänsterpariet på första maj. Bara för att jag kan...

Ida: Jag har skrivit 2467 inlägg i å med detta. Fast det är en del enradingar med. kanske tur det, haha.

11 april, 2007 11:46  
Blogger Ing said...

Frukost, hett kaffe och en varm tröja tycker jag låter som en bra ide.

13 april, 2007 00:28  
Blogger vandrarvild said...

Ing: Ja, det beslutades att muta honom med frukost. Det är ju ändå en allmän plats och strular han ringer vi snuten, men vi tror att frukost med mackor, frukt och varmt kaffe en tidig morgon i april kan blidka honom och de andra som bor där. Annars blir det livat när vi trampar in 15 pers kl 07.00 och börjar förbereda.

13 april, 2007 11:31  

Skicka en kommentar

<< Home