söndag, april 29, 2007

boktips

"You try so hard to be someone that you forget who you are". Ibland om man tappar greppet om sig själv så brukar det räcka att läsa några rader ur en bok man läst tusen gånger förrut eller lyssna på den där låten man lyssnat på tusen gånger innan. Kanske bara att blunda och tänka på den där innersta kärnan av sin personlighet, den som bara är ett Du själv.

Jag sträckläste ut Lily Priors Passion imorse. Hon är så rolig att läsa, det är som att äta saftiga frukter: man tar en tugga och munnen svämmar över av fruktsaft. Hon har alltid roliga personer och roliga händelser i sina böcker och på samma gång är de lite tragiska, alla karaktärer och händelser. Hennes böcker är morbid-light av det underbara slaget och alla borde ge henne en chans. De två andra böckerna som jag har är Nectar och La Cuisina. Läs dem.

Vad jag ska läsa härnäst har jag ingen aning om. Jag började på Kartor för vilsna älskande men tappar hela tiden tråden, jag läste Paulo Coelhos Zahiren och älskade den, jag började på Sartres Äcklet men tappade tråden, jag sträckläste ut Dean R Koontz Frankenstein och insåg igen att jag inte gillar Koontz nått speciellt mer än för att jag är van vid hans stil. Van, inte förtjust. Men eftersom det är två delar till av Frankenstein så kommer jag ju läsa dem med.
Jag känner mig lätt förvirrad och schizofren och vet inte var jag ska börja i den imaginära bokhög som väntar på mig. Jag räds att gå till biblioteket för jag vet inte om jag kommer därifrån med förståndet i behåll.

Därför återgår jag till grunden, de böcker jag alltid återgår till mitt i förvirring. Ikväll blir det Fernando Pessoas Orons bok för det finns ingen annan bok för mig

Etiketter: ,

2 Comments:

Blogger KuriÅsa said...

Min senaste najsa bok var Thérese Raquin av Émile Zola. Har precis kört igång med Gulagarkipelagen av Solsjenitzyn (stavning?) men är tveksam om jag pallar att harva i mig hela. Annars är ju Brott och straff alltid en höjdare, men den har du säkert läst redan.

29 april, 2007 22:06  
Blogger vandrarvild said...

jag har faktiskt inte läst hela Brott och Straff men jag borde köpa den nästa gång jag får chansen. Minns inte Zolas bok men jag vill ha en samling av alla de där (mer eller mindre)klassiska böckerna. För det känns trots allt(för jag är av prinip emot en litterär kanon)som att det finns vissa böcker som man borde ha läst. Sen tycker jag att många böcker saknas i dagens kanon. De säger att de väljer ut böckerna efter hur mycket folk läser dem men det är ju bara bull...

30 april, 2007 12:43  

Skicka en kommentar

<< Home