torsdag, november 09, 2006

Min farbror Suputen a k a B - något av släktens svarta får - gifte sig med en kvinna när han levde några år i Kenya och tog sedan med henne till en Stockholmsförort där de fick ett barn, en flicka.
Min kusin ska vara ungefär 24 år nu. Jag vet inte ens vad hon heter i förnamn, men emellanåt leker jag med tanken att ringa henne och presentera mig. Man väljer ju inte sina släktingar, och min släkt tenderar tyvärr att vara vad D kallar för "bonnarasister". Att B gifte sig med en färgad kvinna talades det inte helt öppet om, som om det är något hemskt och fel. Eftersom jag inte är av samma åsikt är jag mest nyfiken på henne: hurdan är hon, vad tycker hon om att göra? Läser hon böcker eller är hon ett popsnöre? Har hon ärvt de här breda axlarna och ser hon ut som några av mina andra kusiner. Jag vill veta. Men vad säger jag när man får tag på henne? "Hej, jag är din kusin....."?

5 Comments:

Blogger Dead Dog Texture said...

Ok, vi leker med tanken att du tar kontakt med henne. Sen vad?
Klart, nu kan du alltid säga till dina vänner att du släkt med en mörk person.
-En goth?
-Nä, en svart.
-Dyster?
-EN NEGRESS.
-Jävla rasist!
-VA? Vi är kusiner och är nästan syskon.
-Har du aldrig sagt innan.
-Nä, jag ringde henne igår.
-Det förklarar din Black Panther pin du har på tröjan.

Fantisera att hon är ljushårig och hemmahörande i Sunne, lika intresserad?

09 november, 2006 01:49  
Blogger Maria said...

hoppas ni får en chans att få kontakt :)

09 november, 2006 10:18  
Blogger vandrarvild said...

Nej för fan! I Sunne bor ju bara töntar, där vill man ju inte känna nån.


Maria: Tack! :) Är inte du på semester föresten? fan, jag är kasst uppdaterad, måste hänga på din blogg lite idag. :)

09 november, 2006 11:43  
Blogger crrly said...

Släktens "svarta" får, höhöhö. ;p


Klart du ska ta kontakt! Men bara om du är nyfiken på henne, inte för att kolla hur svart hon är! Duh! :)

09 november, 2006 18:52  
Blogger vandrarvild said...

Crrly: så det är ingen lämplig inledningsfras då? "jävlars så svart du var, jag trodde du skulle vara ljusare med tanke på....?"

nähä., var tråkig då ;)
grejen är väl att ingen träffat henne, ingen har tagit kontakt eller bjudit hem dem som med resten av släkten, och det är bara bedrövligt och rasistiskt. Nu vill jag inte visa mig bättre eller så, jag är bara nyfiken på vem hon är. Vi är ju släkt, och har vi tur är hon inte lik nån annan i släkten. Eller, det är hon nog inte heller men äh, du fattar.

10 november, 2006 11:57  

Skicka en kommentar

<< Home