tisdag, november 07, 2006

Kaxig kisse

Dagens mission är att hitta en söt och ickestinkande vovve att klappa. Jag har hundabstinens. Mycket av den varan med.

Emellanåt låter jag som en katthatare. Det är jag inte, men det är bara det att jag är så jävla allergisk numera.
När jag var liten hade min granne en stor lurvig röd katt som hette Mirre. De trodde han var en hon när de gav honom namnet, sedan kändes det vara konstigare att byta namn.
Jag var den enda som passade Mirre när grannen var borta, han kom bara när jag och grannen ropade. Mamma och syrran tyckte Mirre var otäck, att han såg evil ut, men för mig kom Mirre alltid och la ut sig helt för att man skulle klappa honom. Han hade vita lockar på magen, och tassarna var rosa och det fastnade alltid saker i håret på honom som man plockade bort medan han låg där och kurrade. Han var en hittekatt, förmodligen en sommarkatt som en morgon bara satt på trappen till grannens sommarstuga och nästa dag lika så, och dagen efter det. Sen tog de hem honom när sommaren började gå mot sitt slut. Ingen verkade sakna honom så han sattes i bilen till Kumla och sitt nya hem. Den första tiden hamnade han i slagsmål med alla katter i området och kom alltid hem sårig, men jag tror han var den som vann för sen var det bara han som syntes på gårdarna ikring. Kaxig kisse. En dag flera år senare så försvann han och kom inte tillbaka och så slutade den katthistorien