torsdag, november 30, 2006

det här om s k vänner

Några timmars jobb och sen kändisspotting med en flaska vin på Möllan. Jag och D pratar om det här att ens vänner försvinner in i sina nya liv åt alla håll, med bäbisar och giftermål eller bara helt nya liv när de skaffar pojk-/flickvän som om de drabbats av panik och inte längre klarar av sin egen ensamhet, och med det kommer bandyspelandet och grabbkvällar eller tjejfester där de snabbt delar upp sig i två olika läger, grabbarna i rummet och tjejerna i köket. För det är så det ska vara.
Samtidigt påstås de älska varandra, men på vissa villkor. De försvinner in i färglösheten och parmiddagarna och snart måste man boka en tid med dem för att man, som egenskap av deras vän, ska kunna få prata med dem en timme i veckan. Annars har de inte tid. Annars har de nya liv där vänner inte får plats. Annars har de nya liv där de kallar sina tjejers pojkvänners kompisar för polare av ren bekvämlighet för de går på samma fester och spelar i samma bandylag en eller två gånger i veckan, och av de forna intressen de hade finns inte ett spår" för XXX gillar inte att jag gör det" eller "XX tycker jag ska vara hemma, och jag har lite att fixa med hemma". Av de vänner de hade innan finns inte ett spår, för de passar inte in i den nya bilden de skapar av sig själva, passar inte in i de andras bild av dem för tänk om folk tycker man är konstig som har en vän som är just sådär konstig som man kan vara.

Jag kan inte låta bli att komma in på banorna av Backstabbing Bitches, jag har haft min dos av dem och de dyker fortfarande upp med jämna mellanrum som om de inte har ett eget liv: de där som tar sin annars dyrbara tid till att snacka ner en så snart man går ut genom rummet, de där som är så snälla och leende när man är nära men som tar chansen att så snart man säger emot dem och är av annan åsikt att hugga en i ryggen och göra ner en inför alla andra som kommer i ens väg. Till och med flera år senare snackar de om en utan att inse hur patetiska de egentligen är. Att de snackar om mig ser jag som att jag har ett intressantare liv än vad de har. Att de fortfarande har saker att säga om mig där jag tystnat sedan många år tillbaka säger mest om dem och inte om mig. Kanske är jag den som vågade men de sitter fast, kanske är jag den som växte och tog mig vidare men de bor kvar, lever med samma vänner, säger samma saker, och på festerna de har numera pratar de om festerna de hade då, den där gången för länge sen"minns du den där festen där..." och ser inte sina egna masker eller sina egna spel eller det tragiska i att alltid jaga vidare och alltid bete sig på samma sätt i samma slags situationer.
Jag såg dem. Jag saknar det inte det minsta. Jag älskar de vänner jag har, för jag vet att de stannar kvar, och numera är jag mer nogrann i mina val av vänner; vi måste inte höras av varje vecka, jag vet att de finns där. Jag ser snabbt igenom de som hör av sig bara när de behöver något men som inte ringer när de träffar sina andra vänner i grupp. Jag klarar mig utan dem. Original ska man vara rädd om, och det finns för många där ute som är kopior av bilder de skapat sig.

och när man sitter ensam mitt i natten med D i rummet intill, så saknar man bara dem som man vet är närmast ens hjärta. Ni vet vilka ni är(och nu kände jag hur hon kommer le när hon läser detta. Hon vet vilken plats hon har hos mig.) och ni vet att ni alltid kan ringa. Inga problem för stora eller för små. Jag är den jag var innan, Lena, ni vet. Lyft luren och ring när ni känner för det. Ni kommer aldrig aldrig störa mig, någonsin.

5 Comments:

Blogger K said...

verkligt fin blogg.

kram

30 november, 2006 09:08  
Anonymous Anonym said...

Finns två vanliga anledningar till att folk försvinner in i förhållandedimmorna, om jag pejlat in läget rätt.

Lathet.
Jag har redan friat, vi är redan sambos, vi är tillsammans. Varför ska jag anstränga mig för att göra nånting längre? Jag har ju redan uppnått vad omgivningen/föräldrarna/gud kräver av mig (tvåsamhet). Eventuellt den sista biten kvar då, lite slött oengagerat sex nån vardagskväll då lille Elias blir till. Jag har nått vägs ände.

Fattigdom/narkomani.
Den själsligt fattiga har inget eget liv. Har sökt hela livet efter en partner eftersom den skeva livsuppfattningen från barndomen säger att Livet Går Ut På Att Skaffa En Partner. Innan dess har du inget liv. Narkomen söker trygghet i ett förhållande och håller sig krampaktigt kvar i det, i brist på egen trygghet. Faller inom samma kategori som fattiglappen, livet på egen hand är inte ett värdigt liv. Dock har han/hon aldrig nått vägs ände, vägen är en ständig kamp för att behålla livet och tryggheten. Eftersom den inte fanns inombords innan finns den inte nu heller, det är alltid någonting som gnager. Nämligen rädslan för att bli ensam igen.

Det är latmasken som hänger i köket med sina tjejpolare eftersom det är det enda sättet att utan ansträngning att bryta sig loss (ens för en stund) från förhållandet och träffa sina vänner. Hon får kakan och kan äta upp den, partner och vänner vid samma tillfälle. Topp. Latmasken är svår att träffa annars, eftersom varje handling utanför vardagsrutinen (äta sova knulla jobba) innebär en extra ansträngning. "Men kom gärna förbi nån gång om du vill". Jojo.

Fattiglappen/narkomanen ser du sällan på fester alls. Fester är dåligt, det är inte familjegemenskap eller förhållandetrygghet. Där är alkohol oc glädje, folk blir oberäkneliga och kåta. Vad som helst kan hända. Fy fan för fester. Och att träffa sina kompisar även utan festligheter är jävligt svårt. Kompisar kan ha andra synpunkter hur livet ska levas. Till exempel en singelkompis. Ajaj, sprucken världsbild. Eller nån annan typ av livsrevolutionerande åsikter. Gula gardiner? Hm..

Det är synd om alla dessa människor. De går miste om nånting, deras alldeles egna liv nämligen.

Ibland hör de av sig efter flera månaders/års frånvaro. Brukar fråga dem det första jag gör, "jaså har det tagit slut nu?". Förvånansvärt ofta är svaret .. "men, men, hur visste du det?". Ja kanske fungerar min från Rusta inköpt kristallkula ändå.

T (som trodde att det var kattbajs i tangentbordet men börjar luta åt att det är torkad makrill)

Life is life.. nana..nanana..

30 november, 2006 12:27  
Blogger vandrarvild said...

Dear T: jag instämmer i det skrivna och undrar samtidigt: Har du ens katt? Om inte, skaffa inte en, skaffa istället ett matbord så att du slipper inta dina måltider vid datorn. *haha*

Men jo, många går in i förhållanden med en avsikt att ordna upp delar av sitt liv, typ "nu har jag fixat förhållandet, nu kan jag ägna mig åpt annat" och blir chockade när tjejen sen lämnar dem för att han inte varit engagerad i förhållandet. Hepp!

Eller så blir de tillsammans med första bästa och tänkre att det är bättre än att vara ensam även om man är mre ensam i förhållandet eftersom de inte har något att säga till varandra, o s v. Det är fan så tragiskt.

Och så vidare, och så vidare.
Ändock: Jag måste erkänna mig en smula nyfiken på DINA dejter faktiskt.

30 november, 2006 14:12  
Blogger vandrarvild said...

Och Epithimia: Tack, det är skönt att höra det jämt, men extra värt när sådana som du säger det :)

30 november, 2006 14:12  
Blogger crrly said...

Gulligt skrivet.

30 november, 2006 15:24  

Skicka en kommentar

<< Home