fredag, september 01, 2006

på helt andra sätt

De opererar mitt hus. Mördar henne kanske till och med.
Jag misstänker bensåg skalpell och borr som mordvapen
och jag vaknar ungefär tre timmar innan jag vill vakna, ringer syrran på jobbet
frågar om hennes vind kan jag ställa saker där, vi rensar först, grejerna ska inte stå där i all evighet, vad jag vet, och lyssnar på P3 och tänker på all den där maten som jag skulle vilja ha hemma men dricker istället grönt te som jag sa 'luktar stall' till Helena när hon skulle testa det
utanför skiner solen men det kan jag inte göra något åt utan måste leta fram numret till mammas jobb för hon fyller år idag och även om hon jobbat på samma ställe i säkert tio år har jag aldrig skrivit ner numret dit men det börjar på 56. kanske, och medan jag funderar på det tänker jag besviket att P3 inte är lika roligt idag och min hungermage kränger sig snart ut och in så jag tinar en torr bulle jag bakade dagen då jag åkte och dränker den i vitlökssmör för det är de få saker jag har hemma: smör, vitlök och apelsinmarmelad.

I skrivboken ser jag att jag kan skriva. Jag kan.
tåget hem igår, och killen intill som såg trevlig men väldigt kristen ut som läste över min axel så jag skrev bra inför honom, riktigt bra men det är en ny historia, kan jag inte mätta en mun i taget istället för att öppna mun efter mun av historier och berättelser som vill tala genom mig

men de talar sina egna språk och nu vill samuel berätta hur han dog där på bryggan, av en sån där fånig anledning och han är solbränd och han mamma står lutad över honom och skriker och hans död kommer leda till att hon agerar på helt andra sätt

jag tänker att alla dör i mina berättelser
jag undrar varför jag måste ta död på de levande samtidigt som jag gillar vampyrer och låter dem leva. intressekonflikter vid liv/död/liv-cirkeln

3 Comments:

Blogger Lisa said...

Jag tycker du skriver fint här också. Inte bara i skrivboken.

01 september, 2006 11:38  
Blogger vandrarvild said...

Åh,tack! :) Jag blir glad av sånt. tack.

01 september, 2006 23:59  
Anonymous Anonym said...

Du har ju faktiskt de flesta av dina planeter i åttonde huset och det är huset som representerar transformation, liv, död och återuppståndelse! Talande liksom...

05 september, 2006 18:16  

Skicka en kommentar

<< Home