måndag, juni 26, 2006

rabarber

Jag är en villaunge.
Det tog nått år i lägenhet innan jag vande mig vid att ha grannar på andra sidan väggen men nu är jag den som själv muttrar över de här uppenbara villaungarna som spelar för högt och väsnas och.... Ja, ni vet.

Det är saker med att växa upp i villa som jag saknar. När man bodde där sommar efter sommar i en prunkande trädgård blev man rätt snabbt trött på alla jävla hallon och jordgubbar och körsbär och plommon. Senare kom alla jävla äpplen som mamma sen gjorde äppelmos av. När jag var tolv tretton ville jag inte äta sånt längre.
Men nu saknar jag det. Det där att tassa runt i den varma jorden bland jordgubbsplantorna eller att vika upp bladen för att hitta de mogna hallonen, eller sträcka sig för att leta körsbär som fåglarna inte redan hackat i(efter några år tröttnade pappa på att lägga nät över träden och lät istället fåglarna äta det de ville).

Mest av allt saknar jag rabarber. Rabarbersaft, rabarberkräm(trots den snorliknande konsistenten) rabarberpaj... Rabarber.
För några år sen tog mamma bort all rabarber från trädgården.
Jag är fortfarande lite sur på det. Sommarstinn snarare än långsint. Rabarber is the shit. Ge mig rabarber nu.
Dessutom är det ett kul ord. Rabarber. Som en bakvänd barbar.

5 Comments:

Blogger Peter Madison said...

Jag har tillgång till rabarber.....! Brorsans fru förser mig med rabarbersaft, fixar rabarberkräm/paj....rubbet. Lyx tamejfan!!

26 juni, 2006 19:32  
Blogger vandrarvild said...

Jaa, fan, hur jävla lyxigt som helst!!!

26 juni, 2006 19:44  
Blogger crrly said...

Usch, har aldrig fatatt vitsen med rabarber. Kan inte minnas att vi hade det i trädgården när jag växte upp (...?) men NU har vi! Monsterrabarber! Usch! Avskyr dem! Fula och äckliga!

Måste nog lägga in en bild av dem bara för det.

27 juni, 2006 18:50  
Blogger Vilse said...

Jag har två vänner som förser mig med bararber. Och paj bakas det titt som tätt. T.o.m. lärt mig göra kräm... =)

Lyx,lyx,lyx..!

28 juni, 2006 01:49  
Blogger vandrarvild said...

Crrly: vaddå monsterrabarber?! Skär ner dem och spara till mig!!!

Levande: Jag är inte avundsjuk. Inte alls. nejnejnejnejnej. ;)

28 juni, 2006 09:07  

Skicka en kommentar

<< Home