onsdag, maj 24, 2006

verbalvomering

Okej. Nu ska jag kräkas.
Det handlar om sommarplågorna.
Musiken.

Jag tror jag borde dela upp de här låtarna i några kräk-nivåer:
1. De som jag verkligen, på riktigt alltså, blir förbannad på.
Det kryper i skinnet på mig och om jag inte håller för öronen för att slippa höra dem så rusar jag i panik fram till radion och stänger av den med nån välbehövd svordom och sen muttrar jag tills magsyran sitter uppe i bihålorna på mig.
För att de är så korkade. Bara plain stupid. Kunde jag förstöra varje exemplar av de låtarna eller se till att all sådan framtida musik aldrig mer kommer skapas skulle jag göra världen en stor tjänst.
Exempel på sådana låtar: Las Ketchup-slynorna med förrförra sommarplågan(och ja, jag njöt av att de var så uppenbart poänglösa och kassa på årets ESC) och nu i sommar: Basehunter med "Boten Anna" som säger mer om hans intelligens och verbala förmåga och skivproducenternas desperation än om min irritation.

Sen finns det alltid mellanting;
2. Man gillar egentligen inte låtarna men man står ut och ibland funkar de väl (när man har supit sig medvetslös till P3 en onsdagsnatt kanske?) för det kryper inte i en, man suckar bara och väntar på att låten ska ta slut och så var det med det. Det handlar om alla låtar av ricky martin och ?? Iglesias och alla korkade discodängor av f.d bandmedlemmar som inte är ett skit utanför sitt forna band. Det handlar om tillpoppade DM-låtar eller snodda slingor från 80-talsplågor som Tainted love... Inget jag gillar, inte något jag skruvar upp volymen för, men inget som jag stör mig mer på än att jag konstaterar att det är skit som jag aldrig skulle köpa eller slösa datautrymme på. Hela musikindustrin är full av sådan musik(och ja, jag skäms djupt å mänsklighetens vägnar...).

3. Och sen kommer det alltid de där låtarna man skäms över att man gillar. Som man kanske inte köper/får hem men man gillar dem i smyg trots att man inte vågar erkänna det. Man hör dem på radio men vet att det egentligen inte är vidare bra, men man gillar dem ändå.
I smyg. Som nu i år har jag redan en favoritplåga som de kommer spela hela hela sommaren och jag kommer sitta där och svänga i takt när jag tror ingen ser och memorera texten och till hösten är den död och om några år hittar jag en skiva i nån bekants hylla där den låten finns med och då, då kan jag erkänna mina nostalgiska känslor och minnena av den där sommaren 2006 när jag satt i Örebro och.....


Men jag kan glatt erkänna att jag är en av de där som alltid gillat Pet shop boys, och deras I'm with stupid är bra och videon rolig(men bara om man sett Little Brittain och killen som vill suga tutte och mongot i rullstol och... hahahah, så jäkla kul!)

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

vilken är din guilty pleasure för i sommar då?

24 maj, 2006 11:58  
Anonymous Anonym said...

Vill bara tillägga att låten "boten Anna" missuppfattas och jag personligen tycker inte att det är en riktig låt ens.. det är ju lite parodi till alla datanördar som hänger på IRC.

24 maj, 2006 13:53  
Blogger deusexmach said...

"...Yes the Oompa Loompa"
I kategorin "musik jag skäms över att jag gillar" måste jag påpeka att sedan ZTV dog lämnade de mig hopplöst ouppdaterad.
Men jag kan tycka Rhiannas Soft Cell stöld är lite svängig. Fast det kan handla om att jag slipper höra den som oftast.
Sen är jag ju med i anonyma Kent fans oxå *generad.

24 maj, 2006 15:15  
Blogger Unknown said...

Du vet den där äckliga och upptagna G som jag knullade med en helg? Det var till den där jävla "boten Anna"-låten.. för att göra det ännu värre, liksom. Varje gång jag hör den låten nu vill jag ta livet av mig.

24 maj, 2006 15:18  
Blogger vandrarvild said...

Anna: Jag vet faktiskt inte vad låten heter, och är faktiskt inte säker på om jag skulle säga det även om jag visste, hehe...
Samira: nä, det är ingen låt men den spelas ändå på radio :(

Deusexmach: Jamen, Kent har väl sina ljusa sidor, men alla låtar låter fan nästan likadant.

Helena: NÄe, DUBBLA plågor alltså? G är ett äckel, förträng honom NU!

24 maj, 2006 18:54  

Skicka en kommentar

<< Home