fredag, januari 20, 2006

Träääligt

Som jag säger till mamma medan jag gör mina mackor:
"Alltså, det är okej att jobba i växeln sådär men jag tröttnar så snabbt på det, vill göra något mer
Jag pallar inte att sitta still sådär hela dagarna och göra samma sak. Jag vill jobba med något där jag kanske sitter still delar av dagarna, svara i telefon, tar emot beställningar eller nått annat, och sen vill jag ha rörelse, fixa saker.
Som assistent åt någon kanske, inte koka kaffe-assistent men mer något kreativt... Äh, jag vet inte. Något mer personligt med människor kanske, men nu vill jag nog inte jobba mer i växeln."
Och hon säger "Näe, det måste vara träligt".

I närke är "träligt" det samma som tråkigt, torrt, kanske lite mesigt.
"Träääälit" bräker man här. "Han är så träääli och säger ingenting utan bara sitter!"

Home sweet home.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

"Jag klapp med saxen" och "nån har tajjit min kaffekopp" säger min barndomskompis mamma i Hallsberg.

21 januari, 2006 17:21  
Blogger Jisse said...

I kristinehamn säger vi också träligt! :)

21 januari, 2006 19:24  
Blogger vandrarvild said...

Jag tycker 'träligt' är rätt användbart men det låter så... närkingskt att jag undviker det.

Klapp med saxen? Tajjit? Hm, de där hallsbergarna är underliga... *hehehe*

21 januari, 2006 22:24  

Skicka en kommentar

<< Home