lördag, mars 17, 2007

mina drömmar är så symboliska numera att jag nästan skrattar när jag vaknar. När en ganska lång dröm tar plats på vinden i ett hus där vi är ganska många som lever så handlar det ju om överjaget, och alla karaktärer har en egen roll, en är clownen, en annan är den naiva lilla flickan, ännu en är den äldre chefen och någon agerar kärlekskrank och klängig. Som vanligt är det hela inpackat i en historia värdig en längre roman och jag ska strax skriva ner skelettet till den men först måste jag bara fundera lite på vad flickan som klättrade på väggen i sin desperata önskan att vara en katt betyder. Jag gillar inte katter. Flickan i drömmen klättrade med naglarna uppför en vägg klädd i heltäckningsmatta men ramlade så klart alltid ner eftersom hon inte har klor. Jaja. då förstår jag. Klor. Ta sig upp. Flicka. Väggen var dessutom svagt rosa.
Då var det löst. Av hela drömmen kunde det där har varit kontentan av det. Fast vem var det egentligen som blev mördad, och vem var det som gjorde det? Något som inte helt osökt drar in mig i drömmar som förekommer i film och tv. De är skittrista. De roligaste är de drömmar som förekommer i såpor som "Days of our lives"(följer inte serien längre men har för mig att jag sett hur de pratar med sig själv i drömmen med, allt för att det ska bli så tydligt som möjligt och tittaren ska kunna hänga med). Men filmdrömmar måste ju vara talande. Det är bara i Twin Peaks som det funkar med att ha drömmar som drömmar egentligen, mer eller mindre, gestaltar sig i människors huvuden. Annars måste man göra dem övertydliga, skriva folk lite på näsan för att filmen ska kunna fortsätta utan avbrott*.
Nåväl, det här är ju en avhandling bara det. Orkar inte ens ta upp drömmar i skräckfilm. Jag har inte ens käkat frukost ännu. Men Hitchcock regerar...




*Jag vet hur det är att kolla på film med människor som inte fattar ett skit.
Tänk er att kolla på Short Cuts med en äldre kvinna som absolut inte hänger med i hoppen mellan historierna. Tre timmars förklarande i stil med "Nu handlar det om hon som pratar snusk i telefonen. Ja, fast nu hoppade det över till han som gjorde tårtan igen" och svara på hennes "Varför det?" varje gång. aaaarrggghhh!

Etiketter: ,