söndag, januari 07, 2007

Utmaningen

Jag har blivit utmanad av Pastor Bentonit. Tack tack, jag ger mig på uppgiften med söndagsångestens plötsligt uppdykande glädje.


1. Hur länge har du bloggat?
Sedan maj 2005
2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Jag hade nog ingen egentligen koll på vad blogg var, men Jesper gav inte upp sitt "Du borde skaffa en blogg" och jag ville ha ännu mer plats att skriva på än vad Helgon-dagboken kunde erbjuda.
3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Oj, minns inte faktiskt. Jag faller 'in and out of love' hela tiden(och ngn här ville gärna att jag skulle nämna just deras blogg va?)
4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Som om jag inte längre är samma person, eller snarare "densamma fast alltid en annan" (Pessoa)
5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Ganska många faktiskt, mina länkar och några till.
6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Alla är någon typ av dagboksblogg, människor är intressantare än teknik. Underligt nog läser jag inga direkta film- eller litteraturbloggar(ännu), borde göra det. Tips, någon?
7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om: Jag tycker de flesta är rätt olika mig, men människor som är mycket olika om mig skriver om mode och smink: sånt intresserar mig inte. Men jag roas alltid av Bruden och klickar mig in på Moisthlm, ibland flera ggr om dagen.
8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
. K-kvinnan bloggar ju inte, annars hade hon varit given...

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Jag vet faktiskt inte! Syrran läser ibland, systerdottern med. D läser. Pappa sa ngt under julen som jag hajade till på för det har jag inte sagt utan skrivit här så han kanske läser. Det känns skapligt hämmande. Sluta läs nu!!!*till min familj*
10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Jag har aldrig frågat dem.
11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Jag har som sagt haft lite ångest och tankar över det där men hävdar ändå: det här är min blogg. Jag skulle aldrig hänga ut någon med namn och åkommor om jag visste de tyckte det var för privat. Vad gäller mig själv så ändrar jag den gränsen dagligen beroende på vilket humör jag är på.
12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Många saker bloggas det inte om här. För att jag inte bryr mig. Arrogans rules. Men inte alltid.
13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Jag skriver nog ganska mycket för att få ur mig saker, och till viss del för att få lite feedback på känslor eller tankar, jag blir alltid lika glad för kommentarer, te x
14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Kanske, det beror ju på bloggaren
15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Hm, jag har träffat åtminstone en person, eller vänta nu, är det fler. Äh, jag har ingen koll...
16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Beror på vad man menar med skadligt och hur djupt ironisk man ska vara när man svarar...
17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Näe, jag bryr mig inte, folk känner mig ju ändå inte, de ser en bild av en bild, yada yada yada, så varför ta till sig något.
18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Inget jag inte senare tagit bort i så fall.
19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Taskigt betalt. Sen överväger jag ju att lägga ner allt så jag har funderat på det här mer än vad jag orkar skriva ner just nu...
20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då? Jag hoppas jag bloggar och jag hoppas verkligen att jag har förändrats på något sätt!
21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Bloggar har redan en stor inverkan på människor och kultur. VAKNA lite nu va?
22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
En massa saker; en kanal utåt, nya bekantskaper och tankesätt, o s v, o s v.
23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Allt.
24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten:
Va, bara fem! Oki: Listoplisto, Madison, Desillusionerad, Moisthlm, Hittegodsexpeditionen.

9 Comments:

Blogger Peter Madison said...

ojoj...shit alltså...okeeej...kanske tar en dag eller två...

07 januari, 2007 18:25  
Anonymous Anonym said...

Redan gjort den ;-)

http://listoplisto.blogspot.com/2006/12/bloggenkt-2006-1.html

07 januari, 2007 21:48  
Blogger xxara said...

ursäkta en mindre vetande, men - vaddå UTMANA..?
utmana - det låter ju som nåt för mej, nåt som man kan VINNA liksom...
MEN - att fylla i en... "enkät" - vad är det för UTMANING i det?
vet att det jämt står 'att utmana' när det är såna här listor i omlopp, men jag förstår inte...

07 januari, 2007 22:57  
Anonymous Anonym said...

Oh, ett stort jobb, men jag ska göra mitt bästa. :-)

07 januari, 2007 23:45  
Blogger vandrarvild said...

Okej okej, istället för Listoplisto så utmanar jag Xxara göra den då! :)

08 januari, 2007 11:45  
Blogger xxara said...

oj.
oki.
då har man nåt att pyssla med ikväll på jobbet då, mentalt tills vidare...
(nu menar jag INTE att jag inte JOBBAR på mitt jobb, som dom där andra slöfockarna... däremot finns det moment där man inte behöver tänka jobbtankar, s.a.s.)(på gott och ont!)

08 januari, 2007 14:26  
Blogger vandrarvild said...

xxara: näe, ibland gör man ju saker på ren rutin på jobbet :)

08 januari, 2007 20:01  
Blogger Pastor_Bentonit said...

Stort tack och gonatt!

09 januari, 2007 00:44  
Blogger xxara said...

NU så!
färdig!

10 januari, 2007 13:13  

Skicka en kommentar

<< Home