lördag, november 18, 2006

triologin om hämnd

Jag skulle ju skriva lite om filmerna vi såg, triologin om hämnd. Det utlovades för några dagar sen men jag upptäckte det nyss när jag scrollade i min egen blogg. Det kan göra underverk att läsa sin egen blogg emellanåt. Man binder ihop saker man tänkt på men hunnit glömma.

Hur som helst så gäller triologin alltså filmerna(varning för felstavningar nu) Sympathy for Mr Vengance, Oldboy och Lady Vengance.
Som tidigare påpekats är Oldboy den svagare av de filmerna även om den har samma slags humor som i de andra, den där bisarra lätt sträva humorn baserad på ironi och cynism som jag älskar så mycket.
Sympathy for mr Vengance("Hämndens resa" på svenska. Kass titel med tanke på originaltiteln) handlar om den dövstumme killen som måste gå ihop pengar till en ny njure(?) till sin syster. När han blir kickad från sitt jobb beslutar han sig att han ska skaffa pengar till systerns operation genom att hämnas på sin förra chef och kidnappa hans dotter. Tillsammans med sin flickvän Anarkist-Kommunisten genomför de kidnappningen och samtidigt sker sidospår i filmen som komplicerar det hela ytterligare och gör vissa rätt sjuka scener helt dråpliga; som mongot vid vattnet och svartdonatorknarkartanten och hennes bakomflötet-söner.
Jag älskar den här filmen, och ser den lätt igen.

Oldboy hade jag sett en gång innan och den är jag inte överdrivet förtjust i, mest p g a slutet, men den är ändå bra. Den är den svagare av filmerna kanske beroende på att den nyttjar mindre dråplighet och mer action och slagsmålsscener men den är snygg som fan och måste absolut ses.

Jag älskar Lady Vengance. Den är blodig, rå och samtidigt rolig på det där asiatiska cyniska sättet. Det är alltså Lady V som suttit i fängelse i 13 år för ett mord på en pojke, och när hon kommer ut måste hon dels leta reda på mannen som egentligen mördade pojken samt hitta sin dotter. Lady V är en totalt känslokall varelse. I alla fall på ytan. När hon snokar lite i sitt eget fall inser hon att pojkmördaren, en lärare, inte bara mördat pojken som hon satt inne för utan även flera andra barn. Han är pedofil, big time, och med hjälp av sina vänner från fängelsetiden(där är en snygg sidohistoria dessutom; fängelseåren som klipps in här och var) måste hon hitta honom igen.
Filmen är så full av symbolik om skuld och renhet samt annat att jag inte kan skriva om det utan att avslöja handlingen för mycket. Se den! En jäkligt snygg rulle. Jag har lagt den över filmerna jag måste ha, och se igen. En lite rolig grej är att skådisen från Oldboy är med i den här filmen med, och vi pratade om att en av tjejerna kan ha varit Anarkistflickvännen från Sympathy for Mr Vengance men vi kom inte till klarhet i det. Se filmen ändå. Nu, ikväll! Det är lördag och du har ändå inget vettigare för dig....


och nu, frunch.