fredag, november 17, 2006

eld

Jag vill brinna för något, känna den djupaste passion för ett ämne eller ting och drunkna i dess existens: tala exalterat om det sådär så att man viftar med händerna i sin iver att förklara för andra Lyssna på det här! och vilja veta allt om ämnet, leta vidare, bläddra i böcker och leta på nätet, aldrig tröttna, aldrig ge upp.

Istället lever jag med en slags likgiltighet som emellanåt skrämmer mig en aning. Jag brinner inte. Jag lyser svagt i ett omslutande mörker, och finner inget bot.

I tonåren samlade jag på texter, diktsnuttar och saker som talade till mig. När jag tänker på att brunna så minns jag den här texten igen. Jag ville leva efter den när jag var yngre. Brinna. Verkligen brinna.
Jag tänker att livet gav mig en kalldusch på flera sätt. Även om jag glöder med varierande styrka.

Brinn så länge du lever
Låt ingen släcka din glöd.
Brinn så att alla kan se dig.
Vägra vara levande död.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är nog bra att vara en smula nyanserad även om det går att betrakta människor som brinner med en förtjusning.. men du verkar ju gilla att skriva, det är ju en början. Finns säker annat, du ser det bara inte just nu?

T

17 november, 2006 08:38  
Blogger Maria said...

Att brinna för någonting är både postivit och negativt.
När man blir lite för engagerad så stängs ofta många dörrar och man kan inte inse att andra kanske har rätt om vissa saker.
Men visst är det kul att ha en passion i livet, jag känner av det när jag läser nytt om Mandy Moore eller när det kommer nya bilder, låtar och filmer. Blir alldeles till mig och behöver inte fundera en endaste sekund innan jag har klickat hem hennes senaste film.
Man får bara se till så att det inte går över styr.

17 november, 2006 11:01  

Skicka en kommentar

<< Home