onsdag, november 15, 2006

Kåtte

Okejokej, "Män som hatar kvinnor" av Stieg Larsson ÄR en bra bok. Inte min stil men nu har jag läst ut den på bara någon dag och den var schysst. Läs den om ni funderat på det, om så bara lite grann.
Men seriöst*: Stieg? Det är ju som att stava Rolf som Rållf eller Rolph. Eller Bo som Boh. Peekaboh![ a k a "Peka (på) Bo!]

Eller uttalar han det Sti eeeg kanske?
Hur som helst skulle jag kunna skriva en bättre recension av boken "Män som hatar kvinnor" men jag vill inte.


Idag är det f ö lite kul att byta O mot Å i vissa ord. Igelkåtte. Datååår. Måln. Kårv.
Med tanke på min (ringa?)ålder så borde jag vara mycket mindre lättroad, men kåtte är nog banne mig dagens ord.
Vem har sagt att man måste lägga av med att tänka på sånt efter en viss ålder.



*Nej, faktiskt inte speciellt seriöst faktiskt....

8 Comments:

Blogger Maria said...

Har varit intresserad av att läsa den boken, kanske jag ska göra :)

16 november, 2006 11:30  
Anonymous Anonym said...

Beror ju på hur man uttalar Rolf? Med o? Inte jag - det blir Rååhlf, fast det beror ju lite på skånskan och på att jag kanske inte direkt älskar det namnet. Eller Rååhger. Eller Rååhberrt. :D Snälla säg att du säger Rammlösa och inte Ram.LösaH. :P

16 november, 2006 15:25  
Blogger vandrarvild said...

Maria: det tycker jag absolut att du ska göra!:)

Fragment: Jag lovar, jag säger 'rammlösa'.
Rålff borde det stavas. Finns det nån som säger Rolf med långt O. Jädrans, så roligt om jag skulle höra det nån gång. Jag är inte den som är namn-snäll, utan heter någon nått extremt fult så reagerar jag alltid.

16 november, 2006 16:17  
Blogger Pastor_Bentonit said...

Stieeeg uttalar inte alls det namnet längre, för han är ju döö...

Jag föreslår Rålhlph (eller, mitt skadade tangentbord gör det för det stafvar lite hursom).

16 november, 2006 20:30  
Anonymous Anonym said...

IgelKÅTT

16 november, 2006 20:52  
Blogger vandrarvild said...

Pastorn: Va, är Stieeeg dööööh? Meeeeh! När var hur?
Jag nämnde för min sambo att den boken lär bli film ganska snart. Den är väldigt 'svensk film'-ig på flera sätt.
RÅLPH låter alldeles ypperligt, vi kör på det. Rålph "Råffe" (Råphe?)P-son.

dammig svensklärare: meeeh, det är ju roligare med 'kåtte'! Eftersom jag vet att det heter igelkott och inte igelkåtte så har man ju tillåtelse att leka lite mer med språket. :)

17 november, 2006 00:51  
Blogger Pastor_Bentonit said...

Hjärtinfarkt vid 50, pang bom. :-( De tre böckerna i Millennium-serien publiceras alltså postumt.

19 november, 2006 16:34  
Blogger vandrarvild said...

Pastorn: Bara sådär? död? Meh, vad är poängen med det? Dumt av honom... Undrar om de på andra sidan mobbar honom och kallar honom för Stiiiiii-egh.

20 november, 2006 21:40  

Skicka en kommentar

<< Home