söndag, november 19, 2006

Läs

Just nu läser jag Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón sedan jag bläddrat i den och fastnat för några av raderna i början*, och fastnat för språket som tvingar mig att sakta ner och lyssna lite mer noga på det som står, språket som tvingar mig att följa raderna där de dansar fram med orden och händelserna.
D köpte den till mig för några dagar sedan, och den väntade tålmodigt på mig där på soffan medan jag läste klart "Män som hatar kvinnor".


*"Få saker sätter så djupa spår i oss som den första boken som hittar vägen till vårt hjärta. De där allra första bilderna, orden som vi tror att vi har lämnat bakom oss sedan vi slagit igen boken, de följer oss livet ut, och i vårt minne reser de ett slott som vi förr eller senare - oavsett hur många böcker vi läser, hur många världar vi upptäcker, hur mycket vi minns eller glömmer - kommer att söka oss tillbaka till." Sid 12.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Den boken är Hermann Hesses Stäppvargen för mig. Det var den där boken som satte en så djup prägel i tanke och själ så att den följt en sedan dess, hela livet.

Fantastiskt hur en bok kan ha ett sådant inflytande. Men man skulle ju inte bli så påverkad om det inte var nåt som grundligt "hit home"...något som berör och hittar hem till något som redan finns inom en. Sådant man vet innerst inne, eller sådant man själv funderat och filosoferat över. Sedan att någon sätter ord på det på ett genialiskt och klarsynt sätt, plus tillför en MASSA andra aspekter förstås, som man aldrig ens varit i närheten av att tänka är ju nog för en mindre uppenbarelse :) Men det är sällan jag känt så starkt för en bok sen den revolutionerande upplevelsen...

Missade dig på msn ikväll, men vi hörs snart, kanske imorgon om du har tid? Massor med kram!

20 november, 2006 00:24  
Blogger crrly said...

Den är klart mysig och bra ja!

20 november, 2006 08:54  
Blogger vandrarvild said...

jag tror jag har flera sådana böcker, som satt spår, med början när jag är liten och mamma läste astrid lindgren för mig innan jag skulle sova. Men det jag minns bäst är hur jag en dag hittade en bok som ingen lånat på många år i skolbibblan; De vilsnekomna av Frederick Tristan, och den satte sådana spår att jag fortfarande tänker på den med en känsla av aha-upplevelse.
Och nu letar jag hela tiden nya kickar.

20 november, 2006 12:51  
Blogger crrly said...

Jag älskar och rekommenderar Robert Cormiers böcker. Kolla på bibblan. Ungdomsavdelningen. Äh, många, många fler också ju. Kolla min presentation, om du inte har gjort det.

21 november, 2006 13:18  

Skicka en kommentar

<< Home