onsdag, oktober 04, 2006

bloggkarta och cider

Jag vet inte hur jag får bort den gamla, eller om jag ens ska försöka ta bort den eftersom den i alla fall ger mig två besökare om dagen men nu när jag flyttar till Malmö borde jag ju bloggkarta mig här. Och ja, bloggkarta är ett ord i det sammanhanget med. Bestämde jag just.
Igår pratade jag och D om ordet rekorderlig. Jag frågade vad det betydde, i vilket sammanhang det ska användas om det nu är ett ord. Är någon rekorderlig som är trevlig, eller är det inte så i alla fall, att man låter en smula förutsägbar, fyrkantingt sinnad samt aningens skitnödig om man kallas rekorderlig?
Personligen kommer jag inte använda ordet igen. Inte ens om cidern. Den är kall/varm, bubblig/avslagen och god/äcklig. Mer än så är det inte. Hjärntvätt i all ära, men mig ska ni faaaan inte dra ner i er jävla påhittade skit. Jag gör mina egna ord, och även om D skrattar och säger att jag är anal så höjer jag rösten i ett "AND PROUD OF IT!"

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Som uppväxt på landet i den övre delen av detta land så är jag väl bekant med ordet 'rekordelig'. Jag tror en modern översättning av ordet skulle hamna någonstans mellan rejäl, pålitlig och bra.
En "rekorderlig" karl är någon man kan lita på och som jobbar bra, någon som gör rätt för sig.
En "rekorderlig" gädda, älg, hare eller annat man fångar eller skjuter innebär att det är en stor och fin fångst utan att vara något alltför märkvärdigt.

Hur exakt detta stämmer in på en cider vet jag faktiskt inte, jag har funderat på det några gånger men jag kan inte riktigt komma överens med den användningen av ordet.

05 oktober, 2006 13:34  
Blogger vandrarvild said...

Okej. Men jag vägrar använda det ändå. *haha* Bara för ciderns skull. Jag är långsint på det sättet. På samma sätt som när jag blir arg på när popsnören utan hjärna tar Depeche Modelåtar och gör discoversioner av dem. :)

05 oktober, 2006 18:31  

Skicka en kommentar

<< Home