fredag, juli 14, 2006

bok

Jag vet inte vad jag ska läsa just nu.
Eller, jag vill läsa de där två Paul Auster-böckerna - Dårskaper i Brooklyn och Orakelnatten - som jag spanat på i evigheter men det kräver 120 kr för jag vill givetvis äga dem i pocketversionen.

Jag känner ett slags milt äckel av tanken att låna böcker på bibblan just nu, jag vet faktiskt inte varför, men det dyker upp ibland. Det kan bero på att sidorna ibland är ihopkletade av oidentifierbara geggor och/eller insekter. En gång fick jag en mosad bärfis i famnen.
Hemma har jag en stor tung lånebok i Jonathan Strange och Mr Norell, en bok som jag inte riktigt fastnat för men jag ska ge den en chans till i helgen (mest eftersom jag litar på Johan som rekommenderade den). På Adlibris kostar den bara 65 kr i pocket. Vill ha.
Jag vill även ha ett jobb där jag obehindrat kan läsa och få böcker av alla möjliga slag. Jag har ju lite plats hemma för några bokhyllor till, och det är nog bara böcker som är värda att ha många av. Hur ska man annars kunna få till ett framtida bibliotek?

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nice blogg du har, kul att tittade in hos mig!
Bokus har pocketrea nu. Håller med dig om att det är smått äckligt med vissa böcker på bibblan. Jag har lånat äldre Ruth Rendell böcker som är gamla som gatan, sidorna faller sönder och det är skitigt...urrk..på med skyddshandskarna.

14 juli, 2006 12:57  
Anonymous Anonym said...

jag älskar böcker, passionerat. Jag har hyllor, jag vill ha fler hyllor, folk lånar alltid böcker av mig, som jag aldrig får tillbaka, men egentligen, i det stora hela. Bättre att en bok gör fler än mig lycklig.

14 juli, 2006 12:58  
Blogger vandrarvild said...

Smilla: Trots detta brukar jag köpa böcker på antikvariat, men dem bläddrar jag alltid igenom först. Men ser de för hemska ut låter jag dem vara.

Lina: Mm, man kan inte ha för många böcker! Själv lånar jag ogärna ut dem, har jag märkt. Kanske för att jag känner att vissa böcker blir för personliga, jag skriver i kanten av sidorna och är osäker på om jag vill att andra ska läsa det. Men i låneböcker kommenterar jag ohämmat, kanske för att jag vill sprida min åsikt eller mina ord till nästa som lånar. Som att göra ringar på vattnet.
Men jag skulle vilja ha ett rum i storlek med min lägenhet fyllt med böcker. Så många böcker det finns, och så lite tid!

14 juli, 2006 13:20  
Blogger Aronson said...

Jag gillar att läsa böcker, men framför allt älskar jag att ÄGA böcker. Bibliotek är en av världens bästa uppfinningar, men inget för mig. De ska finnas hemma hos mig. För mig att se på!

För övrigt läser jag just nu Processen av Franz Kafka. Jävligt seg!

14 juli, 2006 20:35  
Blogger vandrarvild said...

Fan, jag kan inte med Kafka riktigt. Läste ngt av honom på litt.vetenskapen i skolan men fastnade inte riktigt. Däremot är jag väldigt förtjust i Camus, trots att det känns lite klyschigt att gilla Pesten och Främlingen.

14 juli, 2006 21:00  
Blogger Aronson said...

Främlingen är bra. Pesten mindre bra...

=)

14 juli, 2006 22:34  
Anonymous Anonym said...

jag äger dårskaper i brooklyn - i pocketformat. den är inget vidare, så spara pengarna ist. eller så kan du få min, lovar att det inte är nåt äckligt i den.

19 juli, 2006 18:03  
Blogger vandrarvild said...

Linda: skicka hit den bara! :)

19 juli, 2006 20:25  

Skicka en kommentar

<< Home