torsdag, juli 13, 2006

Ta ingen skit

Okej, jag tycker Lassbo är något av en korkad, om än högutbildad brud. Men jag tycker lite synd om henne samtidigt. För när man läser kommentarerna på hennes blogg får hon ta så jävla mycket skit att man häpnar över att folk faktiskt orkar. Jag orkade ju själv, men varför; blir världen bättre för att jag stör mig på korkade människor? Nopes. Inte det minsta.
Men jag underhöll mig själv ett tag där, och inser ju att varje människa måste få hålla på med sin del av världen så länge de inte skadar andra.
Jag hoppas jag inte skadade någon. Jag skriver ju det mesta med någon slags suck och skak på huvudet över hur människor är, vilka de väljer att vara i sina bloggar och i sin offentlighet. Och egentligen har ju inte utseendet med hur korkad en person är. Det fattar ju ni med.

Men det är attributen och kontentan av det hela jag blir trött på. Att någon väljer bimboattributet och spelar på sitt korkade Jag.
Att någon slukar i sig allt det där med hull och hår utan att tänka på varför. Varför slår kvinnor ifrån sig feminism med ett uttryck i stil med" Jag skulle aldrig sluta raka benen!" med efterföljande uttropstecken? Varför förstår inte stackars flickan Lassbo att ju mer hon försöker försvara sig, desto mindre gör hon sig, för de som skriver tar all hennes kraft. Hon borde radera de kommentarerna och ignorera dem rakt av istället. För duger inte bloggen åt läsarna så finns det tusentals andra, ni vet hur man stänger ner en ruta på skärmen, tack och hej, ha ett bra liv.

Jag ska till läkaren nu. Naturligtvis är jag så frisk ifdag som jag bara kan bli och minns inte ens vad jag hade för fel som jag ringde dem för. En omävnd placeboeffekt?

20 Comments:

Blogger Unknown said...

Gud vad du engagerar dig i denna människa. Det är det väl inte värt. Det handlar väl om den nya moderatprovokationen? Brattsen har laggt till med en otrevlig översittarattityd som ska passa in till deras attribut.
Eftersom de är baserade på konservatism är det traditionella könsroller och kvinnor annammar en slags hemmafrumentalitet. Säkert med en viss medvetenhet om att det retar upp den seriösa politiska intelligentian.
Punken och andra subkulturer har ju köpts upp av marknaden och oskadliggjorts, då krälar det fram andra uttryck.
Ignorera skiten, så kan den förhoppningsvis självdö en vacker dag.

13 juli, 2006 10:01  
Blogger Peter Madison said...

Jupp, lyssna på mr D och ignorera fröken Lassbo. Inte ett dugg synd om henne ty hon får sjukt mycket uppmärksamhet och det är ju precis det hon vill ha...

13 juli, 2006 10:41  
Blogger vandrarvild said...

näe. men nu har de tappat mig på blod så jag orkar inte nu men återkommer om det där sen. Men det skulle alltså handla om att moderaterna kallar sig själv "det nya arbetarpartiet"? Att Ebba von sydow påstår sig vara arbetarklass?

Jag undrar: vad är alla andra då? De borträknade på fabgolven landet över. Dags för en fight club-åtgärd snart kanske?
REVOLUTION!
Ner med alla brats. Tvätta deras hår med vanligt schampoo!!

Dessutom handlar det inte bara om arr hon får oförtjänt mycket uppmärksamhet; det är lite av en feministisk inriktning på det hela med. En slag neofeminism som är den där återgången till trafitionella könsroller. Blondera brudarna, pumpa upp deras bröst och snöra deras fötter: Ta daaa, en "ny-feminist"! För hon är ju stark, självgående och uttrycker egna åsikter. Det är allt en kvinna behöver.....

13 juli, 2006 11:21  
Blogger Peter Madison said...

Ujj....hur mycket blod blev du tömd på??? Slår vad om att bratsen tvättar håret med ÖB-shampo de smyger ut och köper om kvällarna ute i förorterna.....

13 juli, 2006 12:23  
Blogger Santinelli said...

Frågan är ju vad som kan defineras arbetarklass i dagens Sverige och vilka som anses ha rätt att tillhöra den?

13 juli, 2006 12:33  
Blogger Unknown said...

Arbetarklassen finns fortfarande, men den är något helt annat än vad de flesta uppfattar att den är. Idag är det fint att ha ett jobb. Det är många som inte har sådana. Då ser många sig som tillhör arbetarklassen att de mycket väl kan rösta på moderrrraterna. Invandrare ses det ofta ner på och de har generellt sämmre jobb än andra (om de lyckas få något). På det sättet är de underklassen.

13 juli, 2006 13:13  
Blogger vandrarvild said...

Madison: Haha, jaa, de köper ett dyrt märke en enda gång och sen fyller de på den flaskan med något billigare märke, hahaha.
Näe, de tog inte massor med blod, 4 rör,men jag var trött innan så jag kände av det på vägen tillbaka i bilen.

nu ser jag att jag stavat galet i inlägget. orka ändra? Hm.

tony: den gamla arbetarklassen finns väl inte riktigt kvar, nej. Men jag vet inte om jag tycker Moderaterna riktigt kan marknadsföra sig under det namnet ändå, gör du?

Deus: Så du menar att den nya arbetarklassen är de som har jobb, och de som inte har det automatiskt blivit underklass/invandrarunderklass? Så fabriksarbetaren är jämställd med bratsen (så länge de kan hålla jämna steg/standard)?

13 juli, 2006 13:51  
Blogger Unknown said...

Nej. Men arbetarklassen stod längst nere tidigare. Med undantag för statare och tattare etc. Men idag placeras arbetarklassen högre upp än tidigare. Den är inte så stor heller och har väl blivit en nivå i den undre medelklassen. Så gick det väl med strävan efter det klasslösa samhället föresten...kalla alla medelklass.
Sen finns det ju överklassen där brattsen finns. Eller många bratts är väl egentligen medelklassungar som låtsas och längtar uppåt. Blåblodig blir man aldrig, i brattkultur är det fult att ha tjänat sin egen förmögenhet.

13 juli, 2006 13:58  
Blogger vandrarvild said...

Deus:Och en äkta Brat lever på pappa?

Men jo, så är det nog, att det finns en ny underklass för invandrarna/arbetslösa och den tidigare arbetarklassen är mer som en undre medelklass. Konsumtionsstyrka har egentligen inte med saken att göra längre, har den?

13 juli, 2006 14:10  
Blogger Unknown said...

Sen beror det på hur man definierar "klass". Är det det sociala arvet, utbildning eller livssituation. Jag kommer själv från en klassblandad bakgrund. Min mor som var dotter till en urmakare i en liten by i småland skulle kanske betäcknas som småborglig, mao medelklass. Men mina morföräldrar var ju barn av bönder. Min morfar skulle därför vara en klassklättrare. Min far kom från ett renodlat arberklasshem här i stan. Vi växte upp med att båda föräldrarna arbetade. Men tordes vara medelklass. Jag själv arbetade utan någon utbildning länge på "golvet". Då är jag arbetarklass? Men jag skaffade mig en kandidatexamen. Då trodde jag att jag själv hade klassklättrat. Nu ser nog de flesta på mig som en arbetarklassunge med utbildning - "han tror han är något".
Men vad är jag?

13 juli, 2006 14:15  
Blogger Unknown said...

En "äkta brat" skryter om familjens förmögenhet och lyfter inte ett finger själv.

13 juli, 2006 14:18  
Blogger Santinelli said...

Jag menade väl mest att det inte finns något parti i den svenska riksdagen som kan stoltsera med att vara ett "arbetarparti" idag om man jämställer arbetarparti med det som en gång var. Sen kan det vara som så att Moderaterna leker med begreppet, alltså vara ett parti för de som arbetar. Jag tänker inte rösta på deras trista politik ändå. :)

Idag finns det dock många i vår generation med arbetarbagrund som fått slita sig fram till det de har idag utan hjälp av rika föräldrar. Kanske tycker dessa individer att de fortfarande är arbetarklass eftersom de minns sina rötter. Eftersom världen förändrats så finns det idag kanske en större möjlighet för någon uppväxt i arbetarklass att gå långt och få en hög lön. Idag är ju arbetarklass långt ifrån underklass och underklassens parti är däremot inte Moderaterna.

13 juli, 2006 14:25  
Blogger vandrarvild said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

13 juli, 2006 14:29  
Blogger vandrarvild said...

Deus: Jamen, då kan man ju lika gärna säga att det inte finns definierade klasser, bara någon slags klasskillnader? Jag själv har faktiskt inte funderat på vad jag är, men jag känner mig trots allt(trots soc-pengar och arbetslöshet) inte som underklass. Bakgrund gör ingen människa utan lägger bara grunden och förutsättningarna(att kämpa för eller emot) utbildning gör ju inte den korkade mer ödmjuk eller smartare och så vidare. Du är ju högutbildad nu; du har ju studieskulder...

Tony: Nej du, Moderaterna får inte min röst heller. Och de som tidgare var arbetarklassens parti var väl sossarna och vänstern? Men det är det du nämner som jag tycker är nån slags flytande klassgräns/klasslöshet: De som arbetat sig upp från sin bakgrund och nu blivit något helt annat.
Egentligen tycker jag nog att klassgränser mer och mer suddats ut i å med att vem som helst kan plugga till sig en slags status, men sen kommer det ju alltid tillfällen där det där markeras igen. Som när brats pissar gränser och arbetslösa svenskar med invandrarbakgrund tycks hamna på var sida av någonting; av samhället och pengarna.

Men prestationen då, räknas den? Man är det man gör?
Men det funkar ju inte heller. Man är ju inte sin arbetslöshet, t ex. Det är bara ett tillstånd.

13 juli, 2006 14:42  
Blogger vandrarvild said...

ja, brats och invandrarna alltså. på varsin sida. kunde ju ha tagit bort 'pissar gränser' för det har inte helt med saken att göra..

13 juli, 2006 14:44  
Anonymous Anonym said...

jag väljer att spela på flataidealet och se snygg ut. Sedan brukar jag ibland klaga på att mina medarbetare skickar korkade mail till mig, fast i det stora hlea så äar ju alla ganska korkade, speciellt vi som är blonda. Jag är varken hög eller lågutbildad, jag liksom hänger i limbo och blir aldrig riktigt klar...

13 juli, 2006 16:03  
Blogger vandrarvild said...

Lina: Limbo suger. Eller är det studentlivet, jag minns inte riktigt vad jag tyckte. Men epitetet "snygg flata" funkar väl alltid?

13 juli, 2006 17:17  
Blogger Unknown said...

Heter det "Tjo faderittan Limbo!" eller "Tjo faderittan Lambo!"?

13 juli, 2006 22:38  
Blogger Unknown said...

...tjo faderittan Lassbo


....äh jag ska sluta nu

13 juli, 2006 22:38  
Blogger vandrarvild said...

Darling-Deus: Tjafaderittan Lam-bo tror jag är en mer korrekt benämning... *hehe*

14 juli, 2006 07:55  

Skicka en kommentar

<< Home