fredag, juli 14, 2006

Käk

Det är inte utan att jag känner mig en smula instängd här. Jag är magnecylfärgad och trött, har en vecka kvar att jobba här och mina pengar är slut för att jag måste äta mycket mer nu när jag jobbar. Ikväll när jag kommer hem ska jag lägga kikärter och sojabönor i blöt och sen blir det hummus och nån version av sojabiff. Jag roar mig med att fundera på hur långt mina resterande 40 kr(som inte ens är en rest utan pengar jag fått av pappa) ska räcka. Ska jag köpa mat eller frukost. Havregrynsgröt i en vecka funkar ju faktiskt, men jag är nästan trött på det nu.

Eller så skiter jag i allt sånt och köper godis för pengarna, och ett vitkålshuvud. Jag kan dricka vatten med äppelcidervinäger i, i en vecka, så blir jag inte så hungrig heller.

Dessa val hela tiden... ack, denna tid av oro och möjlighet! *hahaha* I mitt nästa liv ska jag bli Jonathan Swift och skriva om att käka irländska barn - vilket jag, nästan, gjorde igår när nån sa att de äter kött just för att djur inte har något att säga till om. Något som jag kontrade med ett "Så då kan man ju käka mongoloida barn med, och andra kollin utan, som du uttrycker det, existensberättigande bara för att de inte kan kämpa emot?".
Emellanåt, när jag lyckas klämma en någorlunda lyckat kommentar sådär så blir jag en smula nöjd. För det mesta kommer jag ju på replikerna för sent.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag har precis läst din blogg för första gången. Jag är gärna med på att nollställa min skuld hos CSN. Dessvärre är jag lika okunnig på hur man gör som du.
Nästa år ska jag betala över 1000:- i månaden till ockrarna och jag vet inte ens om jag har jobb då. Livet är som det är.

14 juli, 2006 10:51  
Blogger vandrarvild said...

Cat: Välkommen hit! :)

Lite intressant är det ändå, att arbetsförmedlingen och höjdarna snackade om att man skulle plugga och om jobben som skulle finnas när man var klar, men mer och mer verkar det ju som en ploj, ett sätt att få folk från arbetslöshetssiffrorna. Själv har jag runt 700 kr i månaden att betala men eftersom jag inte har inkomst så betalar jag än så länge ingenting. Tur det. Men för att vara ett sådant välfärdsland är det förvånansvärt många som lever i någon slags fattigdom/ekonomisk stress.

14 juli, 2006 11:30  
Blogger Peter Madison said...

Ujj...förtio spänn att leva på....lyx. Jag har precis gått in på pantflaskereserven.....Men det fixar sig. Alltid.

14 juli, 2006 12:17  
Anonymous Anonym said...

tjohoo... här sitter jag och ser snygg ut och skrattar åt att du sa något så kul (inte åt att du bara har 40kr att leva på) Äta mongolida barn.. den skall jag dra för killen (som jag inte riktigt har)

14 juli, 2006 12:57  
Blogger The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman said...

Fast det var Jonathan Swift som föreslog att man skulle äta irländska barn.

För övrigt kan jag rekommendera "Jonathan Strange och Mr Norrell". Den är lite tung att komma in i, men när man väl är inne så befinner man sig i en annan värld.

14 juli, 2006 12:57  
Blogger crrly said...

Woohoooo, fan, så bra sagt!!! :D

14 juli, 2006 20:58  

Skicka en kommentar

<< Home