tisdag, juni 13, 2006

svitt

Vi sitter i ett rätt litet rum.
Igår hade vi 33,6 grader varmt.

Idag har vi bordsfläkt. Snodd från nått kontor förra året.
Ingen har anmält den saknad.
Om någon vecka kommer vi vara förkylda här
eftersom vi sitter i konstant drag i nästan nio timmar om dagen.

men vi luktar i alla fall inte svett.

I närke säger man inte svett som svett.
Är man närking säger man "svitt".
"Ja ä alldäläss svitt!"
Och, som jag tidigare nämnt, steker man med "fitt i pannan"
inte fett.
Åh, Närke, hur kunde jag ens tänka på att flytta ifrån detta dialektala underverk!?

3 Comments:

Blogger crrly said...

Men du, det säger de på skånska också! :) "Ja e rent svitt!" :D

Det där med "rent" i tid och otid, alltså... Blir lite kul om man säger "Nej! Du blir ju rent skitig!"

13 juni, 2006 15:50  
Blogger deusexmach said...

Nar di e hitt då blir man svitt.
akta daj so inte fittet blir svitt.
Låter som närkingarna försöker profilera sig dialektalt genom att stjäla sydskånskan.

seså, bara kom ner me daj nu.

13 juni, 2006 16:38  
Blogger vandrarvild said...

Va, finns det kopplingar mellan skånskan och närkingskan? Fan, jag blir nästan skraj... :|
och 'rent' är lite som att säga'jätte'.
Nu blir du rent skitig/det är jättelitet. Eller?

och darling, jag är ju på väg! en vecka och lite till bara! Du ska inte följa med mig tillbaka upp sen då?

13 juni, 2006 16:56  

Skicka en kommentar

<< Home