lördag, maj 13, 2006

home is where your heart is?

Jag fryser ihjäl! Det är betydligt kallare ute idag, plus att det blåser. Jag försökte, tapper och modig som jag nu är trots denna veka konstnärssjäl, sitta ute i parken och skriva dagbok ett tag.
Det var kallt och till slut gav jag upp, vädret besegrade mig. Jag kom hem och fortsatte mina insikter här hemma istället, lyssnade på P3 Star och log åt hur programledaren gång på gång erkände att hon förmodligen uttalade namnen på eurovisionsschlagerutmanarna fel.
Heder till henne för det, hon gjorde det med ett leende men hon sa namnen i alla fall.

Dagboken jag skriver är är halvfull redan (det är den där rosa dagboken som jag skämdes över att ha köpt men senare målade svart) och häromdagen började jag jakten på en ny skrivarvänlig dagbok. Jag är nog en snobb, för alla dagböcker som jag verkligen gillar kostar från 100 kr och uppåt. Den dagbok jag verkligen vill ha finns ju på Ordning&Reda och kostar ca 200 pix. Som hittat när man lever på bidrag. Jag tror det blir en vaxduksbok från konsum för 27,50 nästa gång.
Så det kanske är bra att det inte finns en O&R-butik i Örebro. Den här stan är verkligen undermålig vad gäller vissa saker. Vi har inte Lagerhaus, Bauhaus(heter det va?) Lush eller O&R, men vi har, tack och lov, tre eller fyra* McDonalds...och femtiofem affärer med konstgjorda blommor, ryschpysch och inredning. Det finns hur många pizzerior som helst(en av dem har glutenfritt) och sen har vi ju, prisa gud, Hjalmar-revyn, Hjalmar Bergman- kopplingar, Wadköping och hundraelva klädaffärer där de säljer linnen med glitter, tajta jeans och skor som fjortisarna kan vingla runt i innan de lärt sig att klackar bokstavligen gör dem korkade.
Dessutom har vi jordens tristaste andefattigaste bibliotek utan sittplatser och en skitful fotbollsarena med fallossymboler i grå betong. Ja Örebro är sannerligen en levande stad att älska.

och nu är jag lite irriterad och kommer inte riktigt ihåg varför jag bor kvar här i stan egentligen....För att den känns hemma ändå? You always hurt the ones you love...

*att jag inte har koll är för att jag aldrig äter på McDonkan.

3 Comments:

Blogger Unknown said...

HAHAHAHAHAHA!

Det var den bästa beskrivning av Örebro jag läst i hela mitt liv.

14 maj, 2006 11:31  
Blogger vandrarvild said...

Jag vet, borde skicka in den till NA och kräva betalning, hehe. Men det FINNS ju verkligen inget som sticker ut i Ö-o, inga coola affärer, inte ens schyssta fik eller sköna bokhandlare. Alla i Ö-o är verkligen gnälliga, tillknäppta och skitnödiga. Jag hade glömt det, men det krävdes två år i stan för att minnas det, tydligen. Ja, jävlars. Flyttar jag inte inom ett år kommer jag att dränka mig i forsen vid slottet. Ska man dö ska man göra det med stil! *hahaha*
Skojaba, ska inte dö, inte på egen hand i alla fall.

14 maj, 2006 12:19  
Blogger Unknown said...

Nej, dö inte. Lämna staden, däremot! Kom igen, Lena, nu kastar vi oss ut och drar.

14 maj, 2006 15:09  

Skicka en kommentar

<< Home