tisdag, februari 28, 2006

Cupidos knark

I ingentinget mellan idag och imorrn fyller min kusin Mats år. Han är snart 40 men har alltså haft 10 riktiga födelsedagar. I år har han ingen. Stackars Mats. Vilket trauma det måste ha varit när han var barn.
Jag mobbade honom för det när jag var kanske tio och han borde ha varit 16 men egentligen 4.

Jag gogglar på det där: Ett år är alltså skottår om det är jämt delbart med fyra.
2006 delat med fyra är 501,5 = inte skottår.
Jag orkar inte sätta mig in i det där helt och hållet men om man nu är intresserad så står det mer här.
Det är olika kalendrar(gregoriansk och juliansk) och fan vet allt, bara för att ett år är llite längre än 365 dagar.

Jag tycker de kunde ta den där överskottstiden till ngt annat: till att förlänga julaftonen med, eller ha en slags anarkistdag mitt i allt, där saker man gör inte räknas så länge det inte är mord, inbrott, överfall och barnporrsrelaterat(ja, alla kriminella handlingar helt enkelt)
Istället kan de göra de där extra sex timmarna som uppstår varje år till en tid för kärlek: Nu har man sex timmar på sig att förklara sin odödliga kärlek för någon och sen är det över igen.
En askungesaga mitt i verkligheten "För mig är du vackrast och underbarast och jag borde ha gift mig med dig".
Eller så har man sex extra timmar på sig att ställa saker i sitt förhållande till rätta igen. Ett ingenmansland i tiden.

Fatta vilken kärleksanarki, vilket knark för Cupido!