tisdag, februari 07, 2006

bryt en kedja

Jag ville skriva om kedjebrev och hur förbannad jag blir på dem. Det är en grej när man får en uppmaning att skriva om fem ovanor man har, som jag fick här på bloggen: Då är det lite roligt och jag rycker på axlarna och tänker:
"Okej, det här kan jag göra, det kan bli kul, jag skickar inte olycka vidare utan är mest nyfiken på vad andra skulle svara"

Det är en helt annan grej när nån man känner skickar ett mail som börjar med hot. För det är inget annat än hot.
"Denise Key svarade inte på detta brev, efter femton timmar råkade hon ut för en bilolycka. Alfonso Ramirez bröt kedjan han med, efter fem timmar dog han i en lavin. BRYT INTE DENNA KEDJA för då kan hemska saker hända DIG!"

När jag får sådana mail raderar jag dem genast.
Om man nu vill skicka negativa energier till folk kan man väl lika gärna baktala dem och kasta en förbannelse på dem. Same shit, different name.
Oavsett hur man gör så är det kass karma att skicka sådant vidare.
Allt du ger ut får du tillbaka, gånger tre.
Det är en lag inom magin och i universum.
Ger du ut kärlek får du kärlek tilbaka.
Ger du ut negativ energi får du det tillbaka. Tre gånger starkare.

Jag skickar aldrig sånt vidare.
Vissa mail är trevliga till en början, men när det kommer i slutet saker i stil med "Skicka till tre pers så får du lycka inom X antal dagar, till fem pers så får du lycka i kväll, till sju pers får du lycka om en timme." så böir jag trött och irriterad igen och om början på mailet är trevligt att skicka till sina vänner så raderar jag slutet på mailet och skriver annat där, som " Mängder med ljus och kärlek till dig, må dina änglar vaka över dig och ditt hjärta alltid fyllas med hopp" istället.
För att jag vill sända ljus till människor, inte förminska dem. Jag vill inte hota någon.
Speciellt inte genom smöriga klychiga kedjebrev som skickas av vidskepliga människor som tor att lyckan kommer som ett brev på posten.


Så min uppmaning till alla som tar emot sådana brev:
Bryt kedjan. Våga, ni kommer inte dö eller råka ut för en olycka.
Kedjebrev är helt enkelt en annan form av hot och kontroll och jag bryter dem så snart jag får sådana
av den anledningen att ändamålen helgar medlen: Jag har inte för avsikt att skicka negativa energier vidare när jag ser vad det är. Jag bryter alltid kedjan. Den är aldrig starkare än den svagaste länken.
Jag är svag för kärlek och ljus. Inte olycka.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Härligt att fler än jag gör så!! Förstår faktiskt inte varför ngn skickar det vidare. Hur tänker de?

08 februari, 2006 10:46  
Blogger Santinelli said...

Jag brukar ofta poängtera att jag helst slipper skräppost jag med. Fy fan!

Vad är det förresten för en lag om karma förresten? Vad heter den?

08 februari, 2006 11:33  
Anonymous Anonym said...

Ta det från en som alltid, utan undantag, har brutit alla kedjebrev: det händer inte ett skit.

PS. Hälsa skåne.

08 februari, 2006 19:55  
Blogger vandrarvild said...

Anonym: jag vet inte varför, de kanske tänker att de inte vågar chansa på att inte skicka det ifall att ngt faktiskt händer. Lite som att krossa en spegel och ha ångest för det.

Tony; den heter ingenting, vad jag vet.

Matte: Näe, det händer ju inte ett skit, mer än att man gör sina vänner en tjänst genom att inte skicka det vidare.
Och jodå, jag ska hälsa skåne. Blir det bra om jag står på en höjd och skriker "MATTE HÄLSAR!" eller vill du ha det lite mer avancerat? *hehe*

08 februari, 2006 21:19  
Blogger crrly said...

Härligt att höra att fler gör så!! :)

08 februari, 2006 23:03  
Anonymous Anonym said...

När du ser en skylt som det står skåne på kan du tänka tyst för dig själv (för skyltar kan läsa tankar), "Matte hälsar och säger förlåt, för allt".

09 februari, 2006 08:39  
Blogger vandrarvild said...

Matte: I KNEW IT! (om tankeläsande skyltar).. Men jag tror inte jag ser en skåne-skylt nånstans men jag ska göra mitt bästa för att hitta en, cross my heart!

09 februari, 2006 19:15  

Skicka en kommentar

<< Home