måndag, januari 30, 2006

vi väntar

Jag borde alltså sätta mig och skriva ett snällt litet brev till CSN nu.
Ett som inte är i stil med min jobbansökan som jag skrev för några veckor sen.
Läste nyligen att ironi tydligen inte går fram hos lika många som man tidigare trott. De har gjort en undersökning.
Då ligger jag jäkligt risigt till med andra ord. Aj då.
Så till CSN blir det inget ironiskt. Snarare formellt.
Det funkar väl det med. Det jag egentligen vill skriva ska jag nog inte skicka iväg.
Det är inte tillräckligt rumsrent, och jag skickar onda tankar till alla myndigheter istället och svär högt i min ensamhet.
Och som jag och Jessica sa: När ska de hacka CSN-datorerna och nollställa alla lån? Vi väntar ju!
Eller är detta vad som kallas "anstiftan till brott" eller liknande? Bummer... Som om jag är den enda som vill ha sina lån nollställda.


Igår tittade jag och D på film msn-ledes igen. Terminator 3.
Efter ungefär en halvtimmes kommenterade av alla action-klyschor och Arnolds läderkläder(är det inte lite 90-tal över läderkläder?) och biljakter så började vi göra andra saker. Jag vek kläder, han letade musik. Emellanåt kommenterade vi något i filmen. Så bra var den filmen alltså, att man var djupt koncentrerad på den. Gick man iväg förstod man ändå allt när man kom tillbaka.
Till en annan nätbekant konstaterade jag igen att allt är mättat nu, filmidéernas värld är så begränsad. Inget man ser längre är nytt eller speciellt överraskande.
Jag vet att jag skrivit om det förr: Det handlar om att människans föreställningsvärld inte är obegränsad. Ondska är på ett sätt och kärlek på ett. Skräckfilmer t ex, använder sig av samma grepp om och om igen. Utomjordingar kommer alltid bara vara på ett speciellt sätt; människans värld sträcker sig bara till det mänskliga och det omänskliga. Bortom det har vi inga tankar.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Människans föreställningsvärld, så som den hittills har filtrerats fram genom marknadsplaner och fokusgrupper, är helt klart begränsad. Människans föreställningsvärld per definition är däremot fullkomligt obegränsad. Så länge ekonomerna styr nöjesindustrin kommer det att vara så, om däremot konstnärerna får fritt fält får du se på andra bullar.

30 januari, 2006 16:50  
Blogger vandrarvild said...

Mm, kan så vara; att vi bara får se det som säljer,oavsett om det gäller konst, film, (musik)eller litteratur -
men det är egentligen inte det jag menar, jag menar inte filmindustrin eller mediavärlden utan det mänskliga sinnets begränsning, och oförmågan att tänka bortom det

30 januari, 2006 17:37  
Anonymous Anonym said...

Om en normalbegåvad människa använder 1 % av sin hjärnkapacitet, vilket en å annan hjärnforskare hävdar, så kan man ju undra var begränsningen egentligen ligger. Är det en socialt betingad begränsning eller bara ren dumhet? Jag tror inte att det mänskliga sinnet har några begränsningar, faktiskt.. men vi har inte lärt oss att utnyttja hela skiten.

30 januari, 2006 20:40  
Blogger vandrarvild said...

Men då är det väl outnyttjandet som är begränsningen i sig?

31 januari, 2006 07:04  
Anonymous Anonym said...

kan meddela att CSN/mecenat precis har uttats för intrång

26 januari, 2008 18:47  

Skicka en kommentar

<< Home