måndag, november 28, 2005

knarkgran

Mamma och pappa kommer förbi, jag minns inte varför de skulle komma från början, med hemmagjord äppelmos kanske, men vi går på stan en sväng och jag får en julstjärna till mitt köksfönster, en utan lampa i, och så fint turkos att jag ska ha den hänga någon annanstans när julen är över. De går ner i källaren dit jag vägrar gå och de hittar inte mina andra julsaker, jag vet inte vart de är. Under tiden sitter jag på rumsgolvet och skrattar åt min julgran som ser nerknarkad ut och inte blir fin hur jag än böjer och fixar med plastiga ståltrådsgrenar och pyttesmå kulor. De åker snart iväg igen och jag tänker på hur jag vägrade diska innan de kom bara för att markera revir och eget liv, hur jag motkommenterade det hela med att säga att jag inte är uppvuxen med femtiotalets husmoderstvång.Mamma handlar lite mat till mig och jag önskar att jag hade sagt att jag även behövde gul lök och mjölk.