måndag, november 28, 2005

Am I a bitterfitta?

Jag orkar inte med korkade killar. Det bara är så. Am I a bitterfitta?

Att vara tjej och ha åsikter på en sajt som Spraydate är tydligen inte bra. Att jag är feminist lyser tydligen igenom min presentation; det är bra det, spring lilla pojken, spring, hon kanske hugger av den!

En kille frågade på största allvar "Varför är det så att alla tjejer som verkar ha IQ är feminister?"
Han skrev inte tillbaka efter att jag svarade med en motfråga:
"Du kanske ska ställa dig själv en motfråga: varför fäster inte feminismens tankar på de som är/tycks vara utan IQ? Det kanske ligger nått i att faktiskt ha IQ OCH att vara feminist?"

Det hade han inget svar på alls tydligen. Underlig kille.

Sen fick jag ett sött litet inlägg i min gästbok:
Du var en bestämd tjej. Läste att du drar dinna egna slutsatser. Hummm... det kanske inte är så bra i alla lägen.... Du kanske ska "mjukna" lite själv å inte låta så tuff å hård. Sen kan jag hålla med om att att om man inte kan fixa sig själv i sin ensamhet å bla bla... japp då behöver man nog kolla läget på sig själv först. Men jag svär på att jag lagar bättre ma6t än du... Ha ha...Hade gott i natta tjejen...

Som sagt; att vara tjej och att ha egna åsikter är inte poppis hos grabbhalvorna.

18 Comments:

Anonymous Anonym said...

hmm...jo killar i allmänhet har nog det ganska så svårt för folk som kan uttrycka sig väl i ord. har man en åsikt är det ok, men jag misstänker att vi killar, fast vi har åsikter, undviker att uttrycka dem för varandra. som kille är man ganska homogen och försöker att undvika att sticka ut för mycket, såvida man inte är en "alfa-hanne". lägg till det att du är tjej så krockar det ganska ordentligt med det patriarkala samhällets krav om att mannen ska vara ledaren/överhuvudet. inte nog att du är tjej - du är en stark sådan och kanske kvalar in som alfa-hanne, och det blir ju fel - du är ju en hona. =)

aja, synd om dem killarna som aldrig får uppleva hur det är att bli utmanad och få stimulans verbalt och intellektuellt. men å andra sidan, vi ska ju bara vara starka, snygga och dra in pengar. och komma ihåg ett par bemärkelsedagar om året. det räcker för de flesta, tyvärr. killar som tjejer.

28 november, 2005 23:05  
Blogger vandrarvild said...

Men jag vill ha mer, vill ha något annat, bättre, mer storartat och öppensinnat och egna tankar och någon som inte skräms av att man har åsikter.
Det är väl därför jag mest har mindre snälla saker att säga om sajter som SD med. Det måste ju bara finnas något bättre att få.

28 november, 2005 23:13  
Blogger Santinelli said...

SD som sajt är ju långt ifrån ensam att spegla samhället om det är så du ser på saken. Lunarstorm och Helgon är ju likadana. Det är ju inte sajten i sig som är problemet.

Dejtingsajter följer ju bara det rådande mönstret och ofta är det antingen väldigt blyga männsikor som raggar där eller som är less på krogen och sen kan man ju vara emot det men det känns lite som en dålig kamp att klaga på en sida genom att skriva en presentation.

Du får de svaren du vill eftersom det bara är människor som tar illa vid sig som kommenterar.

Du kommer att märka samma sak om du skriver att du är vegan, moderat eller vad som helst som inte faller den stora gruppen i samhället på läppen.

Jag tror personligen inte det finns några poäng att hämta på att klaga på "berriga" sidor. Människor måste få tycka och tänka som de vill och alla tillhör vi samma massa på ett eller annat sätt även om vi gärna ser oss som speciella i vår egen verklighet.

Vill man välja en strid kan man välja din linje men du kommer aldrig att vinna mot människorna du föraktar, det är nog fel strid och fel forum för det. Eftersom det är du som är inne på deras territorium (i det här fallet SD) så anser de förmodligen att du är lika patetisk som du anser att de är.

Bara en tanke och jag menar inte att döma dig, du gör ju som du vill. :)

28 november, 2005 23:38  
Blogger vandrarvild said...

men om du inte menade att döma mig hade du väl knappast funnit någon poäng med att skriva en kommentar om det?

29 november, 2005 09:31  
Blogger K said...

nänänänä. man ska visst vara hård och bestämd. man vill väl för fan inte vara en jävla velknapp heller?!
puss

29 november, 2005 09:34  
Anonymous Anonym said...

De flesta personerna vill bara vara som alla andra (oavsett vad de själva säger). Och "alla andra" har inte bestämda åsikter. Det kan vara "farligt" att ha egna åsikter, för då kan någon annan komma och säga att det är "fel" åsikt. Detta leder till att fler och fler är rädda att hålla fast vid egna åsikter.

Du är den du är och skulle troligtvis inte må direkt bra om du inte var det!

Man får försöka acceptera att alla inte är like öppna för nya idéer.

29 november, 2005 10:10  
Blogger vandrarvild said...

Well spoken, Epithimia och människan utan namn! Man vill inte ha eller vara nån jävla 'velknapp' och jag fattar ändå inte varför man vill vara som alla andra, vart ligger nöjet i det?

29 november, 2005 10:16  
Blogger crrly said...

Jag ser absolut att anthony inte dömer dig, jag tycker att han har en bra analys. Vilket inte gör det mindre synd att det är så!


Frågan "Varför är det så att alla tjejer som verkar ha IQ är feminister?" var ju fantastiskt kul, hahahahahahaha. Ja, säg det, liksom?!!

29 november, 2005 11:37  
Anonymous Anonym said...

Nej, du är inte en bitterfitta. Sluta med spraydate nu, du kommer att bli tokig, du fäktar mot väderkvarnar, det kostar för mycket. Jag fick fan gå på avvänjning men nu är jag av med den där skiten. Jag försökte sprida nån slags idé där inne om att det FINNS killar som inte är "som killar är i allmänhet" men jag fick ge upp. Jag ger nästan aldrig upp annars men fan.. det går inte. Lägg ner!

29 november, 2005 12:01  
Blogger Santinelli said...

Jag ser att jag inte borde avslutat med den dömande meningen eftersom det bara blev det du såg och det är svårt att veta vad mottagaren sätter vikt vid, fel av mig.

Jag var mest intresserad hur du tänker - vad tanken är och vinsten i att reta upp sig på ett sådant ställe?

Jag menade mer att om man går till en sida, skriver något man vet är kontroversiellt så får man kommentarer. Det blir en självuppfyllande profetia.

Jag ser att några diskuterat frågan "vara som alla andra" och det är också en intressant diskussion? Vad är speciellt och vem bestämmer det? Det skulle ju kunna vara något att blogga om någon dag. Det vore kul att veta om den anonyma har belägg för att alla vill vara som alla andra och inte bli sedda eller om det är en subjektiv bedömning.

29 november, 2005 13:31  
Anonymous Anonym said...

Din odyssé på SD är ganska intressant. Vad jag har förstått så gick du med i syfte att provocera "berrorna" där, och nu när du får som du vill så blir du förvånad över att somliga nappar på ditt bete...?

29 november, 2005 14:59  
Anonymous Anonym said...

Anthony-

För det första (ang. din kommentar om "anonyms" inlägg): Om alla hela tiden var tvungna att ha belägg för alla sina åsikter och tankar om omvärlden så skulle det inte bli mycket till debatt eller diskussion någonstans, varken på bloggar, ute i samhället eller bland vänner. Jag är övertygad om att du tillåter dig själv att ha subjektiva åsikter utan att vifta med en massa vetenskapliga papper eller kvantitativa undersökningar. Jag tror inte heller att du varje gång du kommer med en generell iakttagelse kan komma med konkreta exempel som skulle godkännas och accepteras av andra som ”belägg”. Eller har jag kanske missuppfattat dig? Vad annars menar du med att man ska ha belägg?
För det andra så tycker jag det är intressant att diskutera detta med att våga sticka ut och vara annorlunda. Jag håller med anonym (trots att jag inte har "belägg") i det att folk inte alltid vågar sticka ut:

För min egen del handlar det inte om att VILJA VARA eller VÅGA VARA "annorlunda". Man är den man är. Det handlar om självinsikt och att hitta styrkan i att stå för den man är. Jag tror att ALLA människor är "annorlunda". Ingen är den andra lik och alla är speciella och unika på sitt sätt. Skillnaden ligger nog i om man har guts nog att stå ensam på barrikaderna (menar inget dramatiskt, det kan handla om de mest vardagliga saker som att stå för att man gillar rött fast resten av gruppen gillar svart) trots att man vet att man riskerar utanförskap. Faktum är att om man har kontroversiella åsikter och avvikande tankar tar man ofta en stor risk att uppfattas som konstig om man VÅGAR YPPA dem. Vågar man ha avvikande åsikter eller vill man identifiera sig med den stora massan för att slippa påhopp och ifrågasättande och fördömanden?

Jag tror att det är ett otroligt stort behov som människan har av att höra till en grupp. Det finns en styrka i att tillhöra en grupp. Man är inte utsatt som egen individ utan är anonym och skyddad av gruppen. (Varför jagar vargar i flock?) Människors grundläggande behov av bekräftelse gör också att det är mer belönande för egot att tillhöra en grupp för man VET att om man håller sig till gruppen och tycker och är som alla de andra inom gruppen så får man bekräftelse. Det är t.ex. lätt att räkna ut att en tjej som presenterar sig som ”go’ o gla’ och visar dekolletaget och vars största intresse är smink och aerobics” får fler svar på en sån sajt som SD än en tjej som vågar sticka ut och stå för att den har en helt egen unik personlighet än den ”universalkvinnlighet” som läggs på oss av media och samhälle. Men det den senare personen gör är att den försöker säkerställa att få svar bara från personer den själv finner intressanta. Genom att profilera sig eller sticka ut på en sådan sajt så sållar man faktiskt bort människor som man ändå inte tror att man har något gemensamt med eller har något utbyte av.

Men jag tror att det här att våga sticka ut och vara annorlunda är något som rotas i en personlighet från det att vi är mycket små. En person som alltid fått sin bekräftelse genom att tillhöra och vara en del av gruppen/familjen/gänget utvecklar förmodligen inte något större självständigt tänkande överhuvudtaget och identifierar sig därmed med ”massan” medan den som från barnsben har känt sig ”annorlunda” kultiverar sitt självständiga tänkande och i bästa fall så vågar personen stå för sin unika personlighet, sina tankar och vågar att ta risken att föra ut dem och därmed sticka ut.

Bara lite tankar…

29 november, 2005 18:34  
Blogger vandrarvild said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

29 november, 2005 18:48  
Blogger vandrarvild said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

29 november, 2005 20:22  
Anonymous Anonym said...

Anthony:
Precis som K sa så är människan i grunden en flockvarelse. Jag har inte själv läst och kritiskt granskat någon forskarrapport om detta, men tycker mig ändå att jag har sett det i praktiken. Dessutom passar det logiskt sett in i evolutionen av människan.

Dessutom, detta är en blogg och ingen rapport. En del av detta innebär att man slänger ut sig vissa åsikter för att få respons. =)

/Tidigare Anonymous

29 november, 2005 22:21  
Anonymous Anonym said...

k och 404.

Anledningen att jag frågade var av blogg-temat jag skrev om i meningen innan, tydligt eller ej. Givetvis kan inte allt bevisas vetenskapligt och därför blir det subjektiva evighetsdiskussionen vilket kan vara kul :). Det hade varit intressant att läsa om 404, om 404 kunnat hänvisa till en bok. Att människan är ett flockdjur är det nog få som inte tror.

Intressant tanke det där om barrikaderna och det är något av den tanken jag får när jag tänker på att våga vara annorlunda men definitionen är svår. Hur många känner man inte som säger sig vara "speciell" och hur många av dessa står på sig. Vi är nog en bit i från själva blogginlägget nu och dte är inte värt att diskutera det vidare här men förmodligen är "att vara speciell" något som avgörs av betraktaren. :)

29 november, 2005 23:47  
Anonymous Anonym said...

För någon som vågar vara sin egen så tror jag överhuvudtaget inte att det är intressant vad eventuella "betraktare" tycker. Om man skulle definiera sig själv efter andras småsinta tyckanden och trångsynta fördömanden så skulle man snabbt begränsa sig som person.

Betraktarens tyckande blir intressant först när den kommer med åsikter för en fortsatt diskussion.

30 november, 2005 16:55  
Blogger Santinelli said...

Ok, ja då var jag inte fel ute då.

"Jag tror personligen inte det finns några poäng att hämta på att klaga på "berriga" sidor. Människor måste få tycka och tänka som de vill och alla tillhör vi samma massa på ett eller annat sätt även om vi gärna ser oss som speciella i vår egen verklighet."

Det vill säga, alla anser sig vara unika på sitt sätt. :)

Jaja, jag lägger ner den här diskussionen nu...

01 december, 2005 10:50  

Skicka en kommentar

<< Home