torsdag, november 24, 2005

Och...

- Idag var jag med Pia på ett fik som jag ska tillbaka till, tror hon sa att det hette 'Dansfiket'. Där var det rött, mysigt och soffor med stora kuddar. Me like, ska dra med nån dit snart igen.

- Kollar igenom mina sparade utdrag till inlägg och hittar flera som jag var helt säker på att jag hade lagt ut men som är drafts fortfarande. Tror jag ska lägga in dem här i natt. Vet faktiskt inte varför jag inte lagt ut dem, de tycks vara klara, men kanske kändes de för personliga? Vilket är underligt eftersom jag skrivit saker som känns mer personliga än det.

- Jag blev nyss kallad 'Pajas' på SD (av en 27-åring) men jag hade föredragit 'Clown' för de är riktigt läskiga.

- Egentligen behöver jag inte gå på filmföreningsfilmen idag för jag har nog sett hela kom jag på men nu sa jag att jag skulle dit, och jag måste ändå träffa lite mer folk.

- Mitt nuvarande saldo är 2 kr. Sen när jag jobbar och har en massa pengar på kontot kommer jag aldrig att skriva hur mkt pengar jag har, det är bara fattigdomen och misären i Sverige år 2005 som är bisarr. Jag kan sitta på internet dygnet runt och prata med människor från alla rika delar av jordklotet men inte få i mig tillräckligt med näring.

- Jag har börjat affirmera hur jag arbetar med något som gör mig glad i magen och hur jag sätter undan en massa pengar på mitt sparkonto varje månad när lönen kommer, och hur jag har en glad golden retriver som möter mig i dörren när jag kommer hem varje dag och känslan av välbefinnande när jag fikar med alla mina vänner på hamncaféet någon kväll i veckan. Det är lite svårare att affirmera fram en kärlek, dock, p g a ansiktslösheten.

- Prylar. Varför? Pia och jag var på en affär där de säljer prylar, jag vet inte vart jag ska börja, men jag undrade ändå: vad ska man göra med alla saker, har man inte redan så att man klarar sig? Det är väl en grej att vilja ha kläder för att hålla sig varm men alla PRYLAR? Jag fick en släng av Flytta ut i skogen och ha med mig det nödvändigaste-muttrande men när jag kom hem igen kände jag att jag gillar mina egna prylar men om de är nödvändiga vet jag inte.

- Jag kom på att jag kanske ska ha julgran i år. Det har jag aldrig haft förrut. Nu har jag ju plats i alla fall. Det är fint ljus.
Annars är jag rätt trött på julen redan innan den dragit igång, och jag kanske mest är trött eftersom jag inte kan delta i julhysterin lika livligt och glatt som alla andra men jag kommer ändå inte ifrån känslan av att det på många sätt handlar om ett kollektivt dåligt samvete kombinerat med girighet kombinerat med en hysteri om att man måste ha en Perfekt Jul. Själv vet jag att jag kommer längta hem på julaftonen när paketen är öppnade och vi har fikat för tredje gången sen kl två. Pappa och jag kommer titta på varandra, sucka och börja skruva oss i stolarna och längta hem till TV och tystnad och att somna i soffan och när vi vaknar igen är allt över, tack gode gud. Jag tycker Jesus verkade vara en smart man, som jag tidigare nämnt, men numera handlar julen mest om att dra in månglarna i templet och det hela klingar lite falskt hos mig.
Fast jag vill gärna ha biobiljetter till Narnia i julklapp. Och hemmagjorda glutenfria pepparkakor, för de man köper smakar kräk.
Men någon gång ska jag samla alla vänner på en plats, en herrgård, och fira jul med dem. Med groggar och snögubbebyggande och frukost och pulkaåkning och varm choklad och glögg vid en stor brasa.
Annars kan jag ju alltid skriva om det i nån jävla bok.
Varför valde jag skrivandet i det här livet, kunde jag inte haft hjärtat i fotografering istället, eller varit en jävel på att sjunga?

Nu kom Magnus, vi ska gå på bio.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

"Pajas" är inte förolämpning nog, "låtsaspajas" är värre har jag hört :) Det sa min pojkvän häromdagen iaf. Att någon hade sagt till en kompis till honom, typ som den ultimata förolämpningen. Pajas var tydligen inte nog utan det är var värre att vara en falsk sån...haha

24 november, 2005 21:31  
Blogger vandrarvild said...

haha, låtsaspajas! Jätteroligt. Man kanske ska sätta 'låtsas'- framför en massa saker. Som att nån är en låtsasbitch? Men då låter det ju inte så illa längre.

25 november, 2005 01:43  
Anonymous Anonym said...

vilken film såg ni?

25 november, 2005 09:18  
Blogger vandrarvild said...

Vi såg 'Walley of the wind', en Miyasaki-film från 80-talet. Jag satt och skrattade lite åt musiken ibland, annars var den mysig. Lagom Miyasakig.

25 november, 2005 11:50  
Anonymous Anonym said...

Låtsasbitch låter lamt :) Kanske funkar bättre att sätta det framför något annat substantiv. Kommer inte på nåt bra just nu... låtsasnörd, låtsasdåre...hmm, näe...kanske inte :)

25 november, 2005 22:36  
Blogger vandrarvild said...

låtsaspojkvän, låtsasälskare? Det borde väl funka lite i alla fall?

27 november, 2005 12:08  

Skicka en kommentar

<< Home