måndag, november 28, 2005

Ad Hoc

...och jag tänker att alla dessa sidor, detta monster av hövlighet och svartaste djup av visdom, alla dessa sidor är jag själv. När han frågar vem jag är kan jag inte svara utan att känna att jag talar osanning.
Istället säger jag var jag tycker om att göra, vad jag uppskattar, jag berätta om min kärlek för vargar och rädsla för spindlar, jag berättar om böcker jag läst och människor jag mött
men dessa saker är inte jag, jag kanske tycker om att läsa böcker, men gör det mig till en bättre människa? Jag har kanske svindlande lätt att skaffa nya vänner men är mina andra handlingar utförda genom mina högsta mest kärleksfulla tankar? Jag kanske balanserar på trottoarkanter på mina ensamma promenader och älskar olika former av konst, men skulle jag rädda en människas liv, skulle jag ingripa om jag såg något hända?

Detta spel är igång igen. Den här ensamheten jag drar mig undan i, detta vandrande omkring i mörka rum för att inte synas utifrån, dessa mörker dit mitt skratt inte når, vakande nätter över obefintligheten och den släta ångestens yta
Sedan, som stjärnor, det där ljuset jag drar ner i mig som frisk klar luft.

Jag är dvala med korta utbrott av vilja
En kall och stilla natt som denna, när frosten lägger sig över gatstenar och balkongräcken som gristrande minnen och hjärtat bultar snabbt snabbt för att jag ska veta att jag finns, en sådan natt kanske jag vill veta hur mycket jag tycker om att leva.