söndag, september 18, 2005

Fönstershoppande

Söndag med konstutställningar och fönstershoppande.

De visar nån utställning här på konsthallen som heter typ 'Bikerriders with Jesus'; ett gäng svartvita bilder på knuttar med 'Jesus' tatuerat på kroppen och lackerat på sin HD. Fina bilder, men svartvita bilder förlorar sin charm lite emellanåt. Inte mycket lek i de bilderna, inget som fick mig att häpna direkt,
men jag gillade bilden med händerna som håller upp barnet på dopet, och knutten som sitter framför sin mc med sin vargliknande vovve.

På Länsmuséet intet nytt men jag är fascinerad och förälskad i lokalerna och vill öppna bokcafé där istället; kan jag inte få göra det?

Sen fönstershoppade jag lite. De har öppnat ännu en inredningsaffär här i stan(jag vet inte nån stad mer än Sthlm som har så jävla många inredningsbutiker som Örebro har och ändå har de varken Lush eller Lagerhaus här i stan. Bedrövligt.) och i skyltfönstret har de en Loveseat i röd sammet. Jag blev blixtförälskad, men 8000 kr är lite för mycket, kan de inte sänka den till 450 kr istället?

En annan sak jag la märke till idag är att modet för lite äldre kvinnor, de som är i min mammas ålder, typ 50 - 60 år, ser likadant ut som för 10 år sen.
Eller är det bara jag som tycker att det alltid sett likadant ut?
Jackorna ser likadana ut, det är fortfarande inne med marinblått och beige och sen den lilla glansiga scarfen i halsen och de halvfula skorna som såg likadana ut som på 80-talet. Längden på byxorna tycks vara densamma med.
Och de vidriga blusarna med mönster på och tre knappar hänger fortfarande med.

Själv är jag i nått mellanläge. Jag vägrar klä mig i glitter och rosa, jag klär inte så bra i XS-storlekarna som verkar vara det enda som finns på H&M men är för ung för större delen av Kappahl och Lindex.
Jag gillar lite av det där 80talsmodet som är tillbaka, jag slutade lixom aldrig gilla det; det där basketkängor och jeans och nått underligt trasigt på överkroppen.
Jag är ett levande dilemma även här. Så tills vidare klär jag mig i det jag gillar och redan har hemma. Luvtröjor gillar jag, jeans och linne och jag lyckas alltid få till det så man ser ut som nån nutidshippie.

Fan, så trött jag är på mina kläder men inte hälften så trött som jag är på att vara pank jämt.