fredag, september 16, 2005

Ensam-bio

Eftersom min fredagsångest inte är att leka med så tiggde jag pengar till bio av mamma nyss, per telefon.
Internetöverföringar är utmärkta.
Så, runt kl åtta ska jag gå iväg och se om det finns en biljett kvar till Kalle och Chokladfabriken till mig, men jag misstänker att det inte kan finnas det men då går jag iväg till Filmstaden och köpte biljett till Madagaskar eller nått istället.
Den, eller Tjenare kungen. Eller Batman Begins.
Jag tror nog jag ska se Batman ensam, det är nog bäst. Jag är löjligt förtjust i Batman a k a 'Bärtmärt'. Fast inte idag.
Ser jag den ensam kommer jag att vara i ett underligt tillstånd ett bra tag efter...

Först ska jag käka mat och sen handla roliga saker; som glödlampor. Och biogodis, såklart.

Sen tänkte jag för en stund hur det är att gå på bio ensam, jag har gjort det en gång förrut, för länge sen när jag var minst lika rastlös som nu (rastlösheten följer mig som en trogen hund i hälarna. Jag vill hellre ha en riktig hund och ingen rastlöshet) men Jesper sa att han föredrar att gå på bio ensam, och jag tänkte att det är ett utmärkt sätt för mig att på något sätt börja frigöra mig från alla de där tvåsamhetstvången man hjärntvättas med. Bekräftelsebehoven.
Att gå på bio med sig själv, fredagskväll. Singeltjej. Och popcorn.
Plötsligt känns inte allt så väldigt ödsligt.

2 Comments:

Blogger Jesper said...

Nja, föredrar att gå ensam kanske är att ta i. Men jag har definitivt inget emot att gå på bio ensam. Visst kan det vara trevligt att diskutera filmen efteråt med någon, men å andra sidan är man ju ändå alltid ensam i sin upplevelse av filmen. Att se film är ju inte så socialt, den sociala biten kommer efteråt. Under fika eller så, men det behöver man ju inte se film för. Och OJ vad omständlig jag blev där då... Nu ska jag se ett till avsnitt av Black Books

16 september, 2005 19:26  
Blogger crrly said...

tisdag, september 13, 2005
De arbetslösa Lenorna

Läser idag en artikel i Expressen.se om de två Lenorna som är arbetslösa. Den ena tjänar 89 500kr i månaden och den andra får 12 500kr i månaden och det känns lite hemskt att det görs sådan skillnad på människor.
Den ena är en sysslolös generaldirekttör som tack vare fina avtal får massor av pengar för att göra väldigt lite. Det känns inte direkt trevligt, varken mot henne som arbetsmänniska eller mot Sveriges skattebetalare.

Jag tror knappast att hon har valt att bli sysslolös och jag förstår henne för att hon fortsätter att håva in massor med pengar på att ha "särskilda arbetsuppgifter". Vem skulle inte utnyttja det om man kunde ? Trots ett dåligt samvete. Tycker nog att det rimmar illa med den solidaritet som det pratas så mycket om i Socialdemokraternas partiprogram. Klart jag känner solidaritet med Lena men mest för att hon har "städats undan" och absolut inte för att hon tjänar mer pengar än vad som borde vara rimligt.

Med den andra Lena så kan jag däremot tycka att hon är värd mera pengar, speciellt som arbetslös för det är jobbigt psykiskt att vara det. Eller i alla fall få ha något slags skyddsnät så att hon slipper att lägga sina räkningar på hög.

posted by Sanna @ tisdag, september 13, 2005 0 comments

Från: http://etamo.blogspot.com

16 september, 2005 22:03  

Skicka en kommentar

<< Home