onsdag, augusti 31, 2005

vad ska jag läsa?

Med fyra överfulla bokhyllor är det ändå svårt att komma på vad jag ska läsa. Vill jag läsa nått tryggt som jag läst förrut, som har snyggt språk (som Den hemliga historien av Donna Tartt eller nån av Anne Rices vampyrböcker, Nattens furste t ex) eller vill jag ha något jag sjunker in i och som får världen att försvinna (Harry Potter eller nån Stephen Kingbok)?

Eller ska jag helt enkelt ge mig på nån av de där nya böckerna som jag dumt nog har lagt bland de redan lästa, så att jag måste kolla igenom varje hylla för att hitta dem?

Fast jag är på lite Stephen King-humör, nått i stil med Staden som försvann(a k a Salems Lot) eller Jurtjyrkogården(som jag inte ens äger för jag är livrädd för den boken).
Han var bra då, i 'början'. Språket är bättre nu men skräcken var bättre då. Böcker som Drömfångare och Desperation är riktigt bottennapp, för kleggigt, för förutsägbart, för tråkigt. Fast Rasande Rose är underbar.

Eller ska jag ha en heldag med Barbara Cartland kanske? Riktigt tjafsig usel literatur men ack, så lättläst och så trevligt med det förutsägbara i att de alltid får varandra i slutet. Det är sånt man växt upp med; barbara cartlandpocketar inköpta på mackar på vägen upp till sommarstugan när jag läste mest hela resan på 14 timmar. Pappa som köpte flera åt gången för att få tyst på mitt tjat, de kostade 6-7 kr styck, på de flesta sitter prislapparna kvar.
Mina barbara cartlandpocketar har en egen hylla nu. Skulle jag märka hyllorna med något skulle de hamna under "Romantiskt tjafs och sex" tillsammans med de där usla Vita serien-böckerna som jag råkat fått med mig, jag vet inte hur, och de andra kassa böckerna i samma stil.

När jag gick B-kursen i litteraturvetenskap läste vi en artikel om sån här kioskliteratur. Det visade sig, stod det, att Vita serien-läsarna ser ner på barbara cartland-läsare.

Jag skrattar fortfarande till när jag tänker på det. Jag är väl något av en snobb; men det är inte bra litteratur. Det är lättsmält och jag läser en sån bok på max en timme. Att se ner på nån som läser det ena är att se ner på sig själv. Det är tjafsig litteratur om orealistisk romantik, det är inte bra.
Men det var roligt ändå, att den ena hemmafrun ser ner på den andra för att hon inte läser Vita Serien.

herrejävlars.


nu ska jag äta frukost och se om Harry Potter lockar mig idag.

4 Comments:

Blogger crrly said...

Ser ner på?! Hihihi.

Jag försökte ringa dig nu men ignen Lena hemma! :p

Vi hörs sen!

31 augusti, 2005 17:24  
Blogger vandrarvild said...

jag tyckte väl att jag kände igen numret! Jag var på en andrahandsaffär med min fd loverboy. Det var kul. Han var på bra humör. Sen ligger han ju på plus för att han faktiskt frågade mig om jag ville med. :)
Jag är hemma imorrn. Kanske. Om jag inte går på bio då men det är efter nio i så fall.
kramkram!

31 augusti, 2005 19:48  
Blogger crrly said...

Ska packa imorgon, för vi åker till Holland på fredag morgon, men vi får se! KRAM!

31 augusti, 2005 22:07  
Blogger Unknown said...

Jag läste Rasande Rose på engelska för några år sen och gillade den. Särskilt förtjust blev jag i följande (som jag tyvärr inte kommer ihåg ordagrant): "She felt a sudden urge to put her arms and legs around him and climb him like a tree". :)

Annars är "The eyes of the dragon" och "The Talisman" mina favoriter av Stephen King. "Knackarna" är nog den jag har tyckt absolut sämst om. Tillsammans med serien "The dark tower". Har aldrig kommit igenom någon av dem...

01 september, 2005 07:36  

Skicka en kommentar

<< Home