söndag, maj 06, 2007

en enda dag

Du verkar vara på dåligt humör idag, är du det? frågar han precis innan han stänger dörren. Jag lämnas ensam för att tänka. Jag morrar, jag suckar, jag vrider mig under söndagsångesten, vill inte vara någonstans men någon annanstans, jag vill dricka mig trött på livslevande och gå i en skog där det är svalt och inte luktar som det gör här hemma: Lena och D-bostad, lite damm, lite mat, rökelse och något mer, en söt doft som jag mot min vilja tycker om. I bakhuvudet den där rösten igen, den som är fånig för dagen, det kanske är kärlek? säger den och jag replikerar med giftig tunga att det kanske bara är sex, kroppsvätskor och sopor

och sen: ...håller mig kvar i ett lidande mellanting, en värme som gör mig irriterad. Illamående duschar jag kallt för att det ska släppa med ett enda resultat; Jag fryser.


Att en enda dag få känna fullkomlighet och ren glädje istället för rastlöshet och bunden tunga

4 Comments:

Blogger KuriÅsa said...

Har du läst "Samtal med Gud" av Neale Donald Walsh? Väldigt speciell bok. Fick upp mig ur dyngan. Nu sitter jag och klafsar uppe på dyngan istället för att simma runt i den. Väntar på nästa grej som ska få mig att lämna dyngpölen helt.

Man får svar på allt man nånsin undrat över i den boken. Och man behöver inte tro på Gud för att läsa den.

06 maj, 2007 17:01  
Blogger vandrarvild said...

jag har läst den sedan tio år tillbaka, den lyfter upp mig ganska ofta men just funkar den inte- mest för att jag inte vill ta itu med allt det där som måste fixas innan man kan börja lyssna ordentligt igen- men jag bär med den i väskan, slår i den på måfå när jag vill ha svar på något, ser vad som kommer upp. men jo, världsbilden förändrades markant efter att jag läst den, och jag rekommenderar den faktiskt _inte_ till alla människor för ibland tycks det mig som om många människor inte är redo för den boken ännu, inte redo att ta till sig vad boken säger helt enkelt. Mitt ex av boken är så bläddrat att den är skrynklig, jag har skrivit i den, strukit under o s v. Precis sådär som man ska göra i en bok, i alla fall i en bok som man tycker väldigt mkt om.

så ja, jag har läst boken :)
jag var ett tag med i Livsenergis bokklubb och fick en sådan (om självhjälp, andlighet o s v)bok i månaden hem i brevlådan, alltid lika trevligt, och hade jag bokhyllan upplockad här hemma skulle jag lätt kunna ge dig lite mer boktips av liknande slag.

06 maj, 2007 17:54  
Blogger KuriÅsa said...

Fränt. Nä jag är också försiktig med att tipsa om den. Senaste människan jag tipsade var Muminpappan som jag bloggat lite om. Han blev helt happy. Bra. Annars är jag skeptisk till litteratur av det slaget. Blir lite mycket av det hela på nåt sätt. Jag inbillar mig fortfarande att jag ska kunna bli lycklig bara genom att grubbla själv och komma på vem jag är. Fast det går inte jättebra jätteofta. Ibland känns det nästan som om man trasslar in sig mer och mer i sig själv istället.

06 maj, 2007 20:05  
Blogger vandrarvild said...

Ja, man tänker sönder saker. Men det är många saker i den boken som jag fastnat för, och alltid återkommer till.

06 maj, 2007 20:09  

Skicka en kommentar

<< Home