måndag, januari 08, 2007

VV kryper till korset

Jag är medveten om att jag häromdagen grovt dissade "Jonathan Strange och Mr Norrell". Men eftersom jag är obs-spenat(obstinat för den oinvigde) så fortsatte jag att läsa ändå. För jag är tjurig och jag låg jäkligt skönt i soffan, och det var skit på teve.

Och nu har jag nästan läst klart boken!
Den är lite rolig. Jag gillar den.
Men måste man verkligen tråka sig igenom 75 sidor i början på en bok för att den ska bli bra senare?
Ska inte En Verkligt Bra Bok vara verkligt bra från början?

Nu artade ju den här boken sig på ett helt oväntat sätt, inte alls sådär "jag vill sticka en gaffel i ögat och vrida om"-aktigt som "Vita tänder"av nån brittisk författare och "Den lille vännen" av Donna Tarrtt aldrig kom att arta sig (när jag tråkade mig igenom dem ungefär femtio sidor längre än jag borde, ett slöseri av timmar som jag aldrig får tillbaka) och nu när jag nästan är klar med den måste jag ändå säga: Trots att "Jonathan Strange och..." är rätt gaggig och man glömmer alla jävla namn man borde hålla reda på så är den rätt charmig, men alldeles för lång.

Och nu ska de göra film av den.
Det kan ju gå precis hur illa som helst.

5 Comments:

Blogger The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman said...

För flera år sedan läste jag en intervju med Iris Murdoch (tror jag att det var, i varje fall). Hon påpekade att om hon läste en bok i veckan, och levde i fyrtio år till (vilket var optimistiskt), så skulle hon ha 2000 böcker kvar att läsa. Det gav mig en aha-upplevelse. 2000 böcker är inte särskilt mycket, och man ska inte slösa bort den kvoten på skitböcker, bara för att man har börjat läsa en. Istället har jag börjat med att läsa om bra böcker.

Jag gillade Strange&Norrell, mest tror jag för att det var annorlunda med ett relationsdrama i Fantasy-miljö.

08 januari, 2007 22:45  
Blogger Pastor_Bentonit said...

HAHAHAHAHAHAHAHAH!!!

Sagan om Ringen

Hur många har inte tråkat sig igenom de fösta 100-200 sidorna..?

(inte jag, men jag är född nörd och har läst eländet en 20 gånger)

09 januari, 2007 00:51  
Blogger Gudinnan said...

"Den lille vännen" led jag mig också igenom och undrade hela tiden när storheten från "Den hemliga historien" skulle visa sig även i den här boken.

09 januari, 2007 06:56  
Blogger xxara said...

då får "den lille vännen" förbli oläst, tycker jag det låter som... den ligger och skräpar här nånstans.
"vita tänder" (zadie smith?) gav jag upp rätt snabbt jag också och sålde den på loppis för tio spänn.
borde alltså göra detsamma med "den lille vännen"...

09 januari, 2007 09:16  
Blogger vandrarvild said...

Ensamma mamman: helt rätt av henne, och oss: slösa inte tid på skitböcker, slösa den på mindre väsentliga grejer istället, haha.
Närå, härnäst ska jag läsa lite i Anna Gavaldas vad den nu hetet... Tillsammans är man mindre ensam (?) och är den kass så ger jag bort den till nån.

Pastorn: Jag har faktiskt inte läst LOTR-böckerna, men jag testade, men det var samma sak där; för många namn och shit som man inte orkade med. Nog för att jag gick i sjuan då och säkert klarar av det nu men... en annan dag.

Gudinnan: Ja, jag med, jag väntade på att Den hemliga historien-storheten skulle visa sig men den kom aldrig och boken i sig var ointressant så det var bara att lägga ner.

Xxara: ja, läs inte ' den lille vännen'. Spara den tiden. Se en film som heter 'Stage beauty' istället. eller 'V för vendetta', den är finfin den med.
Jag rensade ut Vita tänder nu när jag flyttade och såg i julas att mamma har den i sin boikhylla. Hon lär inte läsa den så den står nog bara där för att se bra ut, haha. Tillsammans med mitt ena ex av Lida. Jag har så lite koll på vilka böcker jag har att jag börjat köpa dubbla ex av en del. Dags för ett register kanske?

09 januari, 2007 12:44  

Skicka en kommentar

<< Home