onsdag, september 06, 2006

Semi-Scary

Föresten satt jag på bibblan häromdagen och läste en bra novellsamling av Niklas rådström. Spök- och skräckberättelser. Jag hann med halva boken och flera av de novellerna fastnade jag för så pass att jag ska leta upp boken på antikvariat.
Hans stil är enkel och jag vet faktiskt inte varför jag inte läst Rådström tidigare. Jag ska kolla hurdan hans stil är i längre texter.

Boken hette i alla "Berättat om natten" och har säkert funnits ungefär hur länge som helst.(sa hon med ungdomlig kaxighet). Jag fastnade mest för berättelsen om Svarten, kanske för att den påminner mig om något som jag skrev för några år sedan. Nu låter det ju som om jag klappar mig på huvudet där, men min berättelse handlade om mörka vatten och spöken, och därefter upphör de två historierna att likna varandra.
Dessutom blev jag så jävla inspirerad att skriva på min egen spökhistoria efter det. Det kan vara de enkla sakerna som skrämmer mest, har jag märkt. Varför komplicera.