tisdag, september 05, 2006

antingen eller

Jag gav en vän rådet att vara otrogen för ett tag sedan.

Det var både med och utan baktanke.
För, tänkte jag, hon kunde reagerat på två sätt.
Antingen kände hon att hon själv ville vara otrogen och behövde nån slga bekräftelse på att det var okej(och hade varit det även om jag tyckt det varit fel) eller så hade hon tänkt att Nej, så långt ska det väl inte behöva gå, jag kan fixa det här på andra sätt.

För mitt råd hade ju inte påverkat henne så mycket som det hade fått henne att fundera på saker. Att ge henne rådet att vara otrogen är måhända oetiskt men det kanske var det som behövdes för att hon skulle veta var hon hör hemma. Är förhållandet inte alls bra och hon väljer att vara otrogen så har hon ju i alla fall kommit till den insikten att hon inte måste stanna. Väljer hon att stanna kvar och vara trogen och lösa saker ändå är det ju desto bättre.
Och hon valde det som jag trodde hon skulle välja.
Hon stannade kvar