fredag, augusti 11, 2006

vardag

Jag känner att jag behöver en vardag. Någon slags rutin. Typ att alltid kliva upp klockan åtta, ta en promenad, äta frukost, skriva i tre timmar, ta fikarast, skriva lite till, äta. o s v.

För som det är nu så har jag inget grepp om någonting, ingen egentlig grund. Jag längtar bort och jag har inte ens varit hemma ett dygn. För 24 timmar sedan stod jag i Ds lägenhet och kollade att jag hade packat allt. Han satt på balkongen och tog en cigg, hade väl nyss stigit upp.Och nu sitter jag ensam i en etta som jag inte blir av med. I Örebro, en stad som jag är så jävla trött på. Det är fredag och jag är så pank att jag inte ens kan gå till Klippet och köpa fyra äpplen som tilltugg till riset jag kommer tvingas äta i helgen. Jag borde ringa pappa men han kommer skälla för att jag åkte till malmö "Det har du minsann råd med!" (Daddy, please, I'm in love!)

Men inne i huvudet hör jag Seijas röst igen. Hon som satt mitt emot mig då, här på torget, och hade läst några texter som jag skrivit ut till henne på begäran. Jag lekte lite med mina solbrillor och glassen var uppäten, och hon sa "Om du skulle skriva skulle du aldrig behöva oroa dig för ekonomin igen!". Hon har den där styrkan i rösten, och återigen tänker jag på varför man hellre lyssnar på saker om sig själv som är dåliga än de som är bra. Oftast är det ju en själv som säger de dåliga sakerna dessutom.

Så fredag morgon, jag känner mig övergiven och lite gråtfärdig, det kanske är hungern, men jag skriver hennes ord på en lapp och klistrar upp dem på datorn intill det där som min lärare på skrivarlinjen sa.
För jag tänker fanimej skriva en bok.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Skriv en bok, flytta ifrån stället du inte gillar. Jag lovar, med betoning på LOVAR, att köpa din bok.

11 augusti, 2006 10:52  
Blogger vandrarvild said...

Jag är fast här ett tag till, men funderar på att ringa hyresgästföreningen och höra om det är logiskt att värden tar från egen kö utan att vilja skynda på det hela. Men jag säger upp lägenheten i slutet av månaden.

11 augusti, 2006 11:41  
Blogger Peter Madison said...

Till Malmö?

11 augusti, 2006 16:20  
Blogger vandrarvild said...

Madison: Om jag ska flytta till Malmö? Jo, det är ju tänkt så. Tidigast i december alltså... :(

11 augusti, 2006 16:29  
Anonymous Anonym said...

Hmm, man kanske ska lyssna på både det dåliga och bra som man tänker om sig själv och sina förmågor. Bara för att det är dåligt och man inte riktigt vill kännas vid det så betyder det ju inte att det inte ligger nåt i det. Men det är svårt att urskilja vad som är konstruktiv egenkritik och vilket som är destruktivt selfbashing, i synnerhet om man hela tiden har negativa tankar om sig själv. Det är verkligen inte lätt att se igenom tanketrasslet när det gäller sig själv...

Vad gäller ditt skrivande så är min take på det hela: Du skriver på ett sätt som är gudabenådat när du lyckas formulera de där poesigenomsyrade meningarna och förmedla de där skira sinnestämningarna, de där ögonblicken av NU och eftertanke. Du tar läsaren till din värld. Så jag kan faktiskt inte förstå varför du vill skriva vamyrnoveller, som vilken gymnasist som helst kan skriva när du har en kapacitet att skriva och skapa som LÄTT överskrider vad man kan förmedla i en banal vampyrnovell. Men det är ju bara vad jag tycker... Och kanske bara speglar min syn på vampyrhistorier som dålig litteratur. Men i mina ögon bör du överskrida den begränsningen. Ge dig själv mer credit kära vän och fatta att du kan mer än så. Det är jag övertygad om. Det stoff du kan ta ur ditt eget eller andras liv är intressantare än Buffys amerikanska fantasylåtsasvärld, skriv om det istället, för det vet jag att du kan :)

13 augusti, 2006 03:57  
Blogger vandrarvild said...

Jamen, jag GILLAR ju vampyrerna! men tack bejbi, alltid lika klok, jag ska skriva ut din här kommentaren och sätta på datorn.

Och angående det som är bra och dåligt så vet jag inte riktigt det där, jag gillar sällan samma texter som andra gillar, *hahahaha* så jag känner mig aningens kluven där.

14 augusti, 2006 12:06  
Anonymous Anonym said...

Jo, det förstås. Det är klart du gillar vampyrerna, annars skulle du ju inte skriva om dem :) Det kanske var klumpigt av mig att uttrycka mig på det viset. Men tycker liksom att det är att synd att du begränsar dig och din konstnärliga talang till en ganska torftig och banal genre, när du skulle kunna göra så mycket mycket mer. Du har en unik röst och en fin konstnärlig potential, ta vara på den. Det var så jag tänkte...

Jag tänker som så att ett författarskap av t.ex. Liza Marklund-typ, där texten går ut på att förmedla ett spännande händelseförlopp på ett effektivt sätt är ganska befriat från konstnärsskap. Deckargenren och kanske vampyr-/skräckgenren bygger oftast på ganska enkla och banala texter. Det är berättelser rakt upp och ner, ibland med en snygg knorr, inte mer. Men du har mer. Du har en poetisk känsla för språket, en känsla för estetiska formuleringar och har en förmåga att förmedla högre inspiration, eller hur fan jag ska uttrycka mig utan att låta som en monokelprydd litterär torrboll från 1800-talet :) Men ditt språk har mervärde eller hur jag nu ska uttrycka mig. Ett mervärde som kanske inte kan göras rättvisa i ett raktuppochnerskrivande, det är så jag menar. Önskar jag kunde uttrycka mig bättre så du förstod mig. Varje mening jag försöker formulera känns skogshuggarklumpig just nu.

...Och fan vad glad jag är att du inte tar illa upp av min verbala klumpighet och klantiga ärlighet, utan bara plockar det positiva. Jag ville bara ge ett annat perspektiv, en ny take på hur du skulle kunna växa i ditt skrivande, från mitt perspektiv sett liksom. Ibland kan man ju ha nytta av någon annans bild av verkligheten, för att ta en ur det där som är självklart för en själv :)

14 augusti, 2006 16:45  
Anonymous Anonym said...

That's a great story. Waiting for more. 2005 911 porsche Teeth whitener san francisco http://www.bmwx39.info D crouse belmont ca schwab Bextra for sale Sammies big naturals Pop-up spam blocker new michelin tires My reasons to quit smoking used cars Buy 25mg tenuate online Highlander rebate toyota mazda County orange stationery 195-7014 tires

06 februari, 2007 03:51  
Anonymous Anonym said...

Looking for information and found it at this great site... » »

03 mars, 2007 04:16  
Anonymous Anonym said...

Cool blog, interesting information... Keep it UP discount video conferencing equipment Microsoft office training excess http://www.bmw-cooper.info/Seatcovers.html Cout cases video surveillance bathroom stalls free virus protection and spyware programs Free+trial+to+quit+smoking The camping and caravan club Fda and weight loss Women&aposs fitness swimsuits Banging latina arizona glendale tattoo removal call and centers in allen texas conference calls decatur indiana Att wireless calling plans Virus protection fails Evista go Hot tub manufacturer bettendorf iowa Audio conferencing polycom

06 mars, 2007 16:38  

Skicka en kommentar

<< Home