onsdag, juli 19, 2006

ordbok för norrlänningar

Om jag ska flytta till malmö måste jag lära mig språket.
D skickade mig tidigare idag en länk till en skånsk ordbok.
When in skåne, liksom.
Jag ska plugga hårt, until the end, jag lovar!


Har jag föresten sagt att jag går runt på gatorna i malmö(som en vanlig man(kvinna). Jag och Fantomen f ö) och är aningens road av att man hör skånska HELA TIDEN. Det är så himla..... gulligt. De säger inte "Ja" utan "Jaaaoouu" och "sitta" låter som"sidda". Jätteroligt.
Det kräver helt klart en ordlista för alla skumma uttryck som vi här i norrland inte använder.

15 Comments:

Anonymous Anonym said...

Skånska rules :D Välkommen till Malmö :)

19 juli, 2006 23:27  
Blogger Peter Madison said...

ehh....Örebro....Norrland?? Jag som bor i Östersund, var bor jag då, på Nordpolen?? Du som har hyggligt lite å göra på dagarna kan väl plugga svensk geografi mellan tånagellackandet......;-) erhmm.....

20 juli, 2006 01:35  
Blogger vandrarvild said...

Samira:Tackar tackar.

Ms tankar: Hey, vart har du hållt hus? Den där meningen låter kul, ska använda min ordlista för att översätta den tror jag, haha.

Madison: japps, du bor faktiskt på nordpolen. OCH jag var ironisk om norrland, skyll på Deus, det är han som säger att jag är norrlänning.

20 juli, 2006 07:45  
Blogger Peter Madison said...

Sorry. Grejen är att jag faktiskt inte fattar ironi. Helt på riktigt!! Jag brukar alltid fråga mina kompisar "du, var det där ironi"..... helt hopplös......

20 juli, 2006 10:35  
Blogger Unknown said...

"Skumma uttryck" som ni i norrland inte använder, är allt utom:
"Här vart de kallt" -"jo"
Jag brukar få svindel när jag kommer upp i Växjötrakten.

20 juli, 2006 10:43  
Blogger vandrarvild said...

Madion: Vaaaaa, fattar du inte ironi? Jag som är ironisk så ofta! Men jag läste nån undersökning som sa att bara en av tio uppfattar ironi. Plus att jag vet rätt många som man måste påvisa ironin för. Min systerdotter fattar det inte heller jämt, utan man får säga ett "meeeeh, jag SKOJAR JU!" för att hon ska få bort det förvirrade uttrycket från ansiktet.... *hehe*

Deus:jamen, du tål ju inte höjder högre än att sitta på en barstol så det förstår jag. När du var här var du ju snurrig mest hela tiden.

20 juli, 2006 11:08  
Blogger vandrarvild said...

Ms tankar: "Ska jag kasta dig i nässlorna"(jag har ju en ordbok, som sagt)???
En rolig mening. Måste hitta ett tillfälle att använda det på snart.

20 juli, 2006 11:17  
Blogger Unknown said...

http://susning.nu/Sk%e5nska_ord/spissflabbad

20 juli, 2006 12:02  
Blogger vandrarvild said...

Deus:
http://susning.nu/Sk%e5nska_ord/bugag%e5ng

Den var roligare. Har ni penisfäktning med?

20 juli, 2006 12:17  
Blogger Unknown said...

Penisfäktning är väl något som Gotlänningarna håller på med. Rövkrok, fårkastning, sodomi och allt vad det heter.
Penisfäktning förbjöds i Skåneland på 1600-talet eftersom det ansågs för farligt.
...naturen har ju varit god mot oss

20 juli, 2006 13:18  
Blogger vandrarvild said...

Deus: Och vi här i norrland har bara trista saker som armbrytning och folk race....*suckar djupt*

20 juli, 2006 13:52  
Blogger Unknown said...

Aja ni har väl både bastubad, tjuvjakt och bögstryk att skryta med där uppe.
På tal om armbrytning, så skulle svt visa "Armbryterskan från Ensamheten" nu i dagarna. Det är sevärd.

20 juli, 2006 14:55  
Blogger vandrarvild said...

Deus: Well love,jag har redan sett armbryterskan, men den går att se igen. Vad är det för fel på bastubad?

20 juli, 2006 15:53  
Blogger Unknown said...

Det är väl inget fel på bastu om man gillar lite självspäkeri. Om man gillar att sitta naken och svettas bland en massa okända män. Om man gillar att sitta i olidlig värme i en 80 gradig bakteriehärd.
Det är inget fel på att slå sig själv upprepade gånger i skallen men en ångkokt torsk heller.
Det är inget fel på att ge sig själv ett blandsaftlavemang inne på en bi-odling....det är inget fel

20 juli, 2006 21:18  
Blogger vandrarvild said...

Deus:Anar jag en viss ironi där? gillar du inte bastubad? Själv pallar jag några minuteri bastun men det är skitbra att sitta där om man har i hårinpackning eller ansiktsmask. Men det är väl för tjejigt för dig.

Och my love, det ÄR faktiskt dumt att slå sig med en ångkokt torsk i skallen. Det är mycket bättre att slå sig med en djupfryst. En ångkokt skulle du inte ens kunna lyfta tillräckligt högt för att kunna måtta ett slag mot dig, medan en djupfryst håller samman mycket bättre och ger större effekt. Det skulle dessutom vara ett perfekt mordvapen med en fryst eftersom du efteråt lätt kan äta upp den, vissla oskyldigt och se upp i taket. Tänk på det!

21 juli, 2006 07:24  

Skicka en kommentar

<< Home