tisdag, juli 18, 2006

obegränsat

Nu har jag läst en förkortad version av Spaniens historia. Intressant, vill lära mig mer.
Vilket land ska jag ta nu tycker ni?England och Frankrikes historia känns väl inte helt obekanta(tack barbara cartland!) så jag funderar på Rumänien eller Bulgarien.
Igår pratade D och jag om jordglobar* och tänkte hur mycket världens gränser ändrats sen vi gick i mellanstadiet. Vi blev lite osäkra på vilka länder som fortfarande finns kvar i t ex Afrika.
Det är dags att uppdatera sig helt enkelt, men hur gör man det enklast?


*Jordglobar är nostalgi. Och barndomens nattlampa för oss båda.

6 Comments:

Blogger Peter Madison said...

Okej, fråga mig om världens huvudstäder.....tror fan det är det enda som fastnade i mitt huvud efter tiden i skolan.... Nördvarning jag vet men jag får inte ur dom ur min skalle. Och visst, halva afrika har ju bytt både namn på länder och på sina huvudstäder sen tiden i plugget men likförbannat så fastnar de i min skruvade hjärna..... Du kan ju plugga in dig på Estland om du har lite att göra på jobbet.....jag är nämligen halvestländare....typ.

18 juli, 2006 11:50  
Blogger vandrarvild said...

haha, satt just och läste om Estland, men det var inte så mkt skrivet på den sidan jag var inne på.
annars minns jag inte så mkt av geografin i skolan,tyvärr. har glömt många huvudstäder. Länderna är det väl ingen idé att försöka minnas längre, när allt ändras hela tiden. :)

18 juli, 2006 12:12  
Blogger Unknown said...

Det är intressant med gammla kolonialmakters historia. Mycket blod i exempelvis Holland och Portugals. De har dödat människor i nästan alla världsdelar.
Jag var bra på huvudstäder en gång i tiden, men det är ju nästan fusk eftersom det var på 80-talet.
Madison utan att fuska: Sloveniens, Malis. Öst Timors och Uzbekistans?

18 juli, 2006 13:00  
Blogger Unknown said...

Nej lite mer Wilco nu i sommarvärmen.

18 juli, 2006 13:02  
Blogger vandrarvild said...

här lyssnas det på P3 på låg volym. Snart börjar krister, då tänker jag höja som fan. risk att jag somnar annars.

18 juli, 2006 13:52  
Blogger Peter Madison said...

Deusexmach: Tre av fyra.... Mali/Bamako, Slovenien/Ljubljana, Uzbekistan/Taskjent. Öst-Timor är ju lite knivigare vet faktiskt inte. Tror att de tillhörde Indonesien men blev självständiga på 90-talet? Antar att Portugiserna var där med sina blodiga händer nån gång för länge sen... Fan D, nu har du triggat igång nördhjärnan igen. Öst-Timors huvudstad......aargghh....... Återkommer i ärendet!

18 juli, 2006 15:18  

Skicka en kommentar

<< Home