onsdag, april 12, 2006

söndertänkt

Så deppig jag låter! Jag blir låg av att läsa mina gamla inlägg.
Ja, inte alla då, men en del är bara sådär "oooo, allt är så svååårt och tuuungt och jag dööööööör".

Drama queen nr Ett enters the stage.


La till ännu en blogg bland mina länkar nyss. Jag roar mig nämligen med att söka bloggar direkt på adressnamnet, nu testade jag "syrran" och det ledde till Kristina Lindquists blogg med en massa vettiga intressanta inlägg.

Men det fick mig att tänka, även om det inte gäller just tidigare nämnda blogg; och medveten om att det kanske är ett försvar mot mitt eget ointresse för studier, så undrar jag emellanåt om man inte kan plugga sönder skallen och tankarna. Att man lär sig att tänka själv men ändå tänker efter en mall som skolorna erbjuder. Som om det finns några alternativ: kvinnligt/manligt "fritänkande" emot det skolan lär ut, kvinnligt/manligt "fritänkande" för det skolan lär ut, och sen den tredje när man som student bara sväljer allt och allt man lär sig är så bra och man behöver inte vara okritisk för lärarna är skitsmarta och bäst och världen ter sig plötsligt så klar och man vet precis hur man ska lösa alla problem. Lite känslan av att " det här är meningen med livet!"....(Vanligt förekommande bland förståaårsstudenterna som just flyttat från sin håla till första studentrummet)

För jag har alltid känt det som om skolorna säger "Du får tänka som du vill, bara du anpassar dig efter oss":
Alltså; Du får tänka vilka fria tankar du vill, men om de är FEL enligt oss så kommer vi kicka ut dig eller ge dig IG. Men, hörru *klapp klapp på ryggen* Det är ju bra att du tänker själv ändå!(men här får du inget jobb).
Så med det blir det ju ingen större skillnad mellan den påtvingade grundskolan och universitetstudierna; det är samma sak, bara annan plats, annat ämne.

Jo, jag är medveten om att jag ÄR en cyniker men kom igen, blås mig ur rummet med era positiva inställningar, er glada käcka livssyn, kom igen! Jag vill bli omruskad. Drama queen ni vet. Hit me!

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

i uppsala, den gamla lärda universitetsstaden. kan man se, i entréhallen på universitets huvudbyggnad, inskriptionen, "Tänka fritt är bra, tänka rätt är bättre". Undras hur det passar med dagens ideal. /liten snabbis från grönfinken på jobbet

12 april, 2006 12:55  
Blogger vandrarvild said...

aaah, greenfinch, det där är lite huvudet på spiken faktiskt: Det där är ju bara skit. Uppsala universitet borde jämnas med marken, banne mig! *haha*
Jag säger tvärtom, rakt av. Tänk fritt hellre än rätt. Och tänk med hjärtat också, inte med avsikterna.

12 april, 2006 12:59  
Blogger SoulEvolver said...

ENBART intelligens är totalt värdelöst. Kan nämna många skräckexempel genom världshistorien.

Jag är enormt skeptiskt till människor som säger att de definieras av det faktum att de är "tänkande" varelser och vägrar ta sig utanför logikens påtagliga och utstakade väg. Menar naturligtvis inte dig nu (med tanke på din bloggs titel) för jag vet att du består av så mycket mer än bara ett fyrkantigt intellekt.

Tänkande utan känsla, medkänsla, intuition och visdom faller platt i min värld iaf. Jag poängterar hellre att jag är en "kännande" person. Nån måste ju propagera för det med :)

12 april, 2006 13:10  
Blogger SoulEvolver said...

Min kommentar kanske hamnade lite snett bredvid bloggens tema känner jag nu jag läste om den, men jag spann vidare lite grann på det där med att man kan bli "förläst" för att man fokuserar på att ta in fakta och följa givna regler för HUR man ska plugga, skriva uppsats o.s.v.(vilket ju tyder på en viss intelligens, att man kan uttyda och anpassa sig efter de reglerna alltså), medan det "egna" originella, fria tänkandet, det som kanske grundar sig i en känslomässig och intuitiv intelligens ofta får stryka på foten.

Jävlars, viken lång mening...haha.

12 april, 2006 13:20  
Blogger vandrarvild said...

Des: Du har rätt. Du är så klok, som vanligt :)

12 april, 2006 13:36  
Anonymous Anonym said...

jag håller med du. fritt är bra, fritt med hjärtat är bättre...

12 april, 2006 18:23  

Skicka en kommentar

<< Home