söndag, april 23, 2006

keep it simple

...och sen pratade vi om att människor i sin strävan att inte vara på ett visst sätt stänger in sig i att bli just sådana; Som med de som gjort det till en grej att inte vara berriga nog att se melodifestivalen skapar sig en ny berrighet som är desto mer skitnödig än den första.
Gå din egen väg, men se till att den är uttalad och genomtänkt innan du traskar efter alla andra...


Vad gäller religoner så kände jag att hela den här hetsjakten på människor som inte har samma tro som en själv är så överflödig: den leder ingenvart mer än till mer hat och rädsla.

Men vet ni; Om det här gör människorna lyckliga nu och de kan leva ett liv med en djup övertygelse (även om jag inte ser det jag tror på som religion eftersom det inte finns något att följa mer än sin egen känsla, ingen bok eller ledare att dyrka) om att det finns en himmel och att alla [jag] älskar inte försvinner ur mitt liv utan bara byter plats när de där: Om [jag] kan leva med den trygga känslan och vara glad av det så spelar det faktiskt ingen roll alls om [jag] bara dör och hamnar i jorden och livet är över och man är glömd om hundra år

Det spelar ingen roll alls, för det är nu [jag] tror.

Hamnar jag i himlen eller inte; det kvittar. Poängen är snarare att det här ger [mig] kraft att överleva och ta mig vidare.
Även ateister har ju en övertygelse, och det är samma sak