onsdag, april 12, 2006

En halvvan datoranvändares djupa funderingar och frustration

internet är tråkigt igen.
jag tror det blir lite av en läsar-dag idag.
min dator måste ändå strykas medhårs lite, diskfraggas och kollas och
igår upptäckte jag att firefox inte tar bort explorers(som jag hade förrut) temp-filer så det fick jag göra för hand

och nu undrar jag: vart hamnar allt det där som man tar bort, om det sparas på datorn?

Jag menar, och URSÄKTA en inkompetent dataanvändare, men när det står "Den här filen är för stor, vill du ta bort den permanent?" så tänker jag; "Tar man inte bort alla andra filer då då? Som inte är för stora"?
Att tömma sin fina prasslande papperskorg(japps, jag har ljudeffekt) är bara att omplacera dataskit man inte vill ha kvar?

Vad är det för poäng med det hela då, egentligen? Jag vill ju ta bort skiten på riktigt-riktigt!

Då kommer det givetvis nån som säger att man ska installera om hela datorn, som säger "JO, allt försvinner ju då, men bränn ner det du vill ha kvar på skivor och lägg in det sen igen!" men jag har ingen brännare och jag vill mest veta vad som är okej att utplåna och vad som man ska ha kvar för att saker ska funka som jag själv vill.

Grejen är väl egentligen att jag själv vill ha kontrollen, det här är ju min dator.
Med tanke på att jag får SPEL om nån kommer och ändrar saker på min dator eller klickar runt och säger" Jag kollar bara lite" som svar på min fråga om vad de sysslar med på MIN dator (skedde för nån vecka sen, jag blir mer än skapligt irriterad på sånt). Eller om de ens ändrar en playlist eller lägger in en bakgriundsbild som DE vill ha. på MIN dator. AAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRGGGGGGGGH.

...såja, såja Lena, andas, andas nu...

Ergo: jag är ett kontrollfreak. Och vad gäller datorgrejs är jag kommunist/minimalist. Måste det vara elvamiljoner småfiler som sköter tre saker. Kan det inte vara fem saker som sköter elvamiljoner filer istället? Så att jag vet vad jag vill ha kvar och kan ta bort.
Är det inte dags för lite mer dator-anarki och övertagande av det egna datarummet? Måste jag dras med en massa grejer som jag inte vill ha, finesser som är överflödiga ( a k a asbajsiga) och varför i helvete ska jag ha psykedeliska bilder till min winamp? Jag tror att de som seriöst spelar musik med de bilderna som illustration har damp och borde av-hjärntvättas.

2 Comments:

Blogger Fröken K said...

shit man. om man inte har de där psykedeliska bilderna, vad ska man då ha? tänk om jag får damp nu. :P

12 april, 2006 18:00  
Blogger vandrarvild said...

Men sötaste; sätt på MTV istället!

12 april, 2006 18:52  

Skicka en kommentar

<< Home